– Det skal jeg få sendt avgårde til uka for jeg synes ikke at det er noe holdbart argument at man faktisk går ut og stigmatiserer en hel aktiv yrkesgruppe for kjeltringer.
Stortingsrepresentanten fra Fremskrittspartiet mener at bakgrunnen til Schjervas utspill kommer av at man ønsker ikke å ha for mange skutere verken i Finnmark eller i resten av Norge.
– Det viser bare til behandlingen av motorferdsel i utmark hvor man enda ikke har fått en avklaring.
- Les:
- Les også:
Vekker reaksjoner
På mandag uttalte statssekretær Roger Schjerva i finansdepartementet at han føler at nåværende ordning der reindriften får kompensasjon gjennom reindriftsavtalen er god nok.
«Hvis vi skulle ha gitt avgiftsfritak i stedet, f.eks. fjerne engangsavgiften på snøskutere, så vet vi det at snøskutere ikke brukes bare til næring. De brukes også på fritiden til privat bruk. En støtte her hadde også vært støtte til folkets fritidsbruk, og noen hadde også fått en økonomisk motiv til å kjøpe flere snøskutere enn det de kanskje egentlig trenger til drifta for så å selge videre med økonomisk gevinst»
- Les:
Stortingsrepresentant for Høyre i Finnmark, Frank Bakke Jensen, som sitter i Stortingets næringskomité er sjokkert over uttalelsene.
– Det er en kommentar som er frimodig over alle grenser. Det Schjerva her gjør er å stemple en hel næring som kjeltringer, og det synes er både beklagelig og unødvendig overfor en næring som heller i større grad bør behandles som en del av det vanlige næringslivet.
Uvisshet om kompensasjon
Reindrifta har sammen med Sametinget i mange år jobbet for å få avgiftsfritak på kjøretøy og drivstoff som brukes i næringen. Forslaget for statsbudsjettet for 2011 viser at finansdepartementet ikke ønsker å gi næringen en slik fritak.
Statssekretær Schjerva mener at reindriftnæringen har siden 1982 har vært kompensert gjennom reindriftsavtalen for at det tidligere avgiftsfritaket ble fjernet.
«Selv om ikke kompensasjonen for avgiftene er øremerket, så er det fullt ut tatt hensyn til dette ved fastsettelse og fordeling av avtalerammen. Virkningene av omleggingen i 1982 ble vurdert i 2006 av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra Landbruks- og matdepartementet og Finansdepartementet»
Schjerva mener at rapporten fra arbeidsgruppen viser at reindriftens totalregnskap inkluderer alle avgifter på driftsmidler som ikke refunderes.
– Avgiftene er dermed inkludert på linje med andre kostnads- og inntektskomponenter i beregningen av resultatmålene som ligger til grunn for reindriftsforhandlingene. Rapporten slår fast at disse utgiftene kompenseres over reindriftsavtalens tilskuddsystem.
Benekter dette
Leder i Norske Reindriftssamers Landsforbund, Nils Henrik Sara, sier at han ikke vet hvor godt Schjerva kjenner til reindriftsavtalen som næringen årlig arbeider med. Han mener at reindrifta ikke får avgiftslette gjennom avtalen.
– Det finnes ingenting i reindriftsavtalen som omhandler avgiftsfritak. Det kan ikke være slik i Norge at noen næringer må betale full avgift mens andre kan slippe, sier Sara og sikter til at landbruket kjøper traktorer uten engangsavgift og bruker avgiftsfri diesel.