HØR:
Det er Samisk Nærings- og Utredningssenter AS (SEG) som står for arrangementet, andre året på rad.
– Innsendte bidrag vises på årets Skiippagurrafestival 3. -4. juli, forteller prosjektleder Elisabeth Hegge Guttorm.
Målet er å få ungdom til å vise frem sine egendesignede produkter, som er laget med utgangspunkt i deres samiske identitet.
Fjorårets vinnere
Designkonkurransen ble arrangert for første gang i fjor.
– Respons og bidrag var overveldende. Vi håper på gjentakelse, sier Guttorm.
I fjor stakk karasjokjenta Máret Elle Teigen Porsanger av gårde med to publikumspriser. Fagjuryens pris gikk til tanajenta Márjá Liissá Partapuoli for koftekjole, og til Maret Anne J. Bongo fra Kautokeino med damesmykke Nállogoahti.
Guttorm håper på at konkurransen vil stimulere samisk ungdom til å satse på design og duodji.
– Drømmen er at de etterhvert kan starte egne bedrifter og selge samisk inspirerte klær. Jeg tror det er marked for slike bedrifter, sier Guttorm.
Statsråd roser initiativet
Prisene ble den gang utdelt med stor applaus fra publikum, blant av statsråd og nestleder i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen som selv er fra Tana. Hun synes det er flott at unge og nyskapende samiske designere har fått en arena for å vise frem sine produkter.
– Fjorårets konkurranse viste en svært høy kvalitet på innsendte bidrag og dette lover godt for unge, samiske gründer i tiden fremover, sier Pedersen.
Konkurransen er for ungdom under 30 år fra hele Sápmi og innsendte bidrag må være egenproduserte og må synliggjøre en samisk identitet.
Egen fagjury
– Det konkurreres i kategoriene klesplagg og tilbehør og produktene vurderes av en fagjury med omfattende kompetanse på duodji og design, forteller prosjektleder Elisbeth Hegge Guttorm.
Prosjektet er støttet av Sametinget og Finnmark fylkeskommune, og det er satt av kr 16 000 i pengepremier til vinnerne.