Demonstrasjonen mot den finske turistindustriens bruk av samiske symboler, kofter og duodji, foregår i sentrum av Rovaniemi i ettermiddag.
- Det blir feil i symbolikken hvis vi brenner kofter, sier Lars Miguel Utsi.
Han er leder i organisasjonen Sámi Nuorra i Sverige.
Brenningen kunne misforstås
- Folk som ikke kjenner samisk kultur, ser ikke forskjellen på en ekte samisk kofte og en turistkofte, sier han til NRK Sámi Radio.
Det er samiske ungdomsorganisasjoner i Norge, Sverige og Finland som gjennomfører demonstrasjonen. Marsjen skal gå fra Lappia Huset og til Santa Claus Hotell i sentrum. Demonstrantene vil gå med plakater, dele ut informasjon og joike.
- Planen om brenningen av kofter har vokst ut av sine proposjoner. Det var et forslag om å brenne turistkofter; det vil si kofte-etterligninger. Noen forsto det slik at vi skulle brenne vanlige kofter, men det blir det ingen ting ut av, sier Lars Miguel Utsi.
LES OGSÅ:
Støtter demonstrasjonen
Flere politikere fra det norske Sametinget skal også delta i eller ved tilstedeværelse støtte demonstrasjonen i Rovaniemi.
- Jeg er glad for at ungdommene engasjerer seg. Vi er jo samlet her i Rovaniemi for å diskutere kulturarven vår, og hvordan vi skal sikre den, sier NSRs gruppeleder Aili Keskitalo.
Hun mener turistindustrien er et godt eksempel på en sektor der samer ikke har hatt innflytelse.
- Der presenteres noe som ikke er autentisk samisk. Jeg tror det finnes nok samer som kan presentere seg selv og samisk kultur på en ekte måte. Det er ikke noe andre trenger å gjøre.
Også sametingsråd Jørn Are Gaski (Ap) synes ungdommens engasjement er godt.
- Der hvor turistindustrien misrbruker det samiske, så synes jeg det er riktig å protestere imot det. Jeg har sett bilder av en som sitter i kofte ved en gruve og spiser grøt; det ser ikke pent ut, sier han.
- Ikke alt er misbruk
Gaski mener at ikke all bruk av samiske symboler er grunn til å aksjonene imot.
- På hotellet vi bor på, Santa Claus Hotell, er det symboler fra runebommer på sengeteppene, gardiner og på glassmontere. Jeg vil si at disse kanskje er brukt i en feil sammenheng, men jeg kan ikke si at dette kvalifiserer til betegnelsen misbruk, sier Gaski.
Aili Keskitalo mener det er viktig å finne ut og drøfte hva man kan kalle for misbruk av samiske symboler og samisk kultur.
- Det kan ikke være slik at en enkelt same kan si at noe er greit, mens noe annet ikke er greit. Vi må ha en felles oppfatning av hvor grensen går, og hva som er absolutt uakseptabelt.
- Må være ekte
Lederne for de samiske ungdomsorganisasjonene håper flest mulig samiske politikere deltar i demonstrasjonen.
- Deler av den finske turistindustrien misbruker den samiske kulturen. Industrien sier at de presenterer samisk kultur, men det viser er duodji som ikke er laget av samer. I tillegg har de ikke-samer som viser kulturen. De kler opp personer som ikke er samer, og det er etter vår mening helt feil, sier Lars Miguel Utsi til NRK Sámi Radio.
Han mener det som skal vises fram, må være ekte vare. Dessuten må samer gjøre jobben for turistindustrien.