I dag besøkte han og en Nordisk samisk samarbeidsgruppe innen opplæring, Drag skole hvor de fikk seg presentert Drag skoles planer om å igangsette produksjon av læremidler på lulesamisk, tilpasset Kunnskapsløftet.
Optimistisk
– Å se den utviklingen, den optimismen og det vekstpotensialet som ligger i dette prosjektet er veldig optimistisk, sier Haanes.
Han mener at det gir håp om at det å få sving på språkundervisningen og revitalisere et språk, ikke er et uoverkommelig problem.
– Det er snakk om å sette seg ned og gjøre en praktisk jobb, og det ser det ut for at de begynner å gjøre nå, sier Haanes.
Ingen heksekunst
Prosjektet til Drag skole viser at det å lage læremidler er ikke en heksekunst, understreker Haanes.
– Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor det skal være så grusomt vanskelig å lage læremidler på samisk, sier Haanes.
Han stiller spørsmål ved ressursbruken til samiske lærebøker.
– Hvorfor man har brukt så utrolig masse penger på å produsere dette som egentlig ikke er kommet så langt? spør Haanes.
– Å lage lærebøker er jo ikke en heksekunst, sier han.
Haanes mener at prosjektet til Drag skole viser at stikker man fingeren i jorda, og går ned på det nivået som driver med elevene og hvor lærerne har kompetanse, så er det fullt mulig å sette i gang et prosjekt og få et resultat.
Modell for andre
Haanes håper at Drag skoles prosjekt kan bli en modell for andre, både i sørsamiske og nordsamiske områder.
– Det er viktig å få jordnære, skolebaserte konkrete prosjekter som er gjennomførbare, sier barnas representant, som svært gjerne vil komme tilbake til Drag skole når Sametinget har behandlet søknaden og prosjektet er i gang.