– Kommunene selv er de beste til å forvalte nærområdene og arealene sine. Dette gjelder også motorferdselen i utmark, sier Jan Ole Buljo til nrk.no/sami.
Han er leder i Finnmark Senterparti og landsstyremedlem. Nylig fikk Buljo landstyret med på et vedtak som kan gi landets kommuner betydelig mer makt i forhold til motorferdsel.
Stortinget skal i løpet av høsten vedta en ny motorferdselslov i utmark.
– Tar ansvar
Sp mener lovforslaget fra Direktoratet for naturforvaltning bærer preg av manglende forståelse for lokalsamfunnenes forhold til natur og friluftsaktiviteter. Partiet mener forvaltningen bør overføres til hver enkelt kommune.
– Dette vil gi kommunene mulighet til å foreta de lokale tilpasningene som ivaretar både motorisert ferdsel og "stille soner", heter det i uttalelsen til Sps landsstyre.
Hjemkommunen til Jan Ole Buljo, Kautokeino, er en rekke ganger blitt kritisert av fylkesmannen i Finnmark for å være for slepphendt i forhold til utmarkskjøringen. Buljo er ikke redd for frislepp.
– Når kommunene får det fulle ansvaret, så vil de makte dette ansvaret. I forbindelse med frikommune-prosjektet viste det seg at Kautokeino kommune tok et ansvar. Jeg er sikker på at det rundt omkring i kommunene er fornuftige politikere og administrasjoner som kan forvalte også motorferdselsloven, sier han.
Håper på støtte fra regjeringen
Sp-landsstyret sier at næringsaktiviteter basert på motorisert ferdsel er viktig. Derfor ønsker partiet en utvidelse av løypenettet, og at disse knyttes sammen over kommune-, fylkes- og landegrenser.
Landsstyremedlem Buljo håper på støtte i regjeringen.
– Et samlet Storting skal fatte vedtaket. Jeg håper at de andre partiene både i regjeringen og på Stortinget støtter oss.
Landsstyret ønsker derimot en innstramning av barmarkskjøringen på grunn av store terrengsskader.
– Det er imidlertid fortsatt viktig at kommunene selv får myndighet til å legge tilrette for en fornuftig og lokaltilpasset forvaltning, heter det i vedtaket.