Hopp til innhold
Anmeldelse

Roterer Hellig Olav?

Sensuelle kabaretsanger i Nidarosdomen åpnet festivalen til helgenens ære. Det spørs om han ikke roterte i sin grav like bortenfor den kanadiske skjønnheten av en sopran. Men tilstrømningen var dobbelt så stor som i fjor.

Measha B

Den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman med TrondheimSolistene i Nidarosdomen-

Foto: Hilde Wormdahl

Vignett anmeldelse
Foto: NRK

1300 mennesker fylte Nidarosdomen torsdag ettermiddag til Olavsdagenes åpningskonsert, om kvelden også sendt i P2. Det oppsatte programmet var endret av velkjente grunner, men det er litt pussig at det måtte en terrorsituasjon til for å få et mer passende konsertprogram. Det var planlagt åtte franske og engelske kabaretsanger, og de var blitt redusert til tre.

Dette var langt fra nok til at det ble en verdig åpningskonsert for en festival som slåss for å få statlig støtte til sin kirkemusikk.

Erotikkens gave

Measha Brugeggergosman

Measha Brueggergosman sang også ved det innledende utendørsprogrammet i Erkebispegårdens borggård.

Foto: Olavsfestdagene

Det er ikke det at det er tvil om hvorvidt Vårherre har utrustet menneskeheten med kjærlighetens og erotikkens gave. Jeg er ikke prippen, og det handler ikke om moral, men om estetikk.

Når Erik Satie uttrykkelig tonesetter slike tekster for en kafe, er det overraskende å prioritere Nidarosdomen..

Da de sensuelle kabaretsangene åpnet festivalen til Hellig Olavs ære, var det ikke fritt for at jeg lurte på om hovedpersonen roterte i sin grav like bortenfor skjønnheten av en sopran, - en slags kanadisk Eartha Kitt

Gudbenådet

Det er ingen tvil om at Measha Brueggergosman er et gudbenådet talent, og heldigvis fikk vi etterhvert både spirituals og Händels "Messias".

Hun bruker sin slanke og dramatiske sopran med en nydelig innlevelse, og hun skaper kraftfulle oppbygninger.

Skjønnhet

Øyvind Gimse

TrondheimSolistenes kunstneriske leder Øyvind Gimse, her uten mikrofon....

Foto: Torkil Baden / NRK

Da ble de rene orkesternumrene ved TrondheimSolistene mer udelte skjønnhetsopplevelser med sine perler av Tsjaikovskij, Grieg og Vivaldi og med en Trine Knutsen som fin fløytesolist.

I stedet for å stole på Nidarosdomens rommelige, men vanskelige akustikk var alt mikrofonforsterket slik at det skulle bære lenger ut.

Høyttaler

Høyttalerlyd er imidlertid et tveegget sverd, og selv om lydproduksjonen var usedvanlig jevn, ble den både kunstig og avslørende. Hvis TrondheimSolistene vil konkurrere med ikke bare de beste norske kammerorkestrene, er det fortsatt en vei å gå i klanglig perfeksjon og finslepen presisjon.

Men under Øyvind Gimses kunstneriske ledelse spiller det blomstrende orkesteret både følsomt og engasjert.

Dobbelt så mange

Åpningskonserten var usedvanlig godt besøkt, og det samme gjelder slutten av avslutningsdagen, Olavsvaka.

Kirkens folk fortalte at det var dobbelt så mange på denne midnattsmessen som året før.

Kraft

Den helt spesielle nasjonale situasjonen har nok utløst store behov for trøst og høytid. Og Nidarosdomen fikk vist sin evne til å formidle nettopp dette på en unik måte.

I den fullsatte kirken opplever noen og hver en særegen, konsentrert, åndelig kraft når det storslåtte rommet fylles med lys, vakker korsang, orgelmusikk og fulltonende menighetssang.

Mer om Olavsfestdagene