Hopp til innhold

Drakamp før operapremiere

- Prosessen har vært en kamp mellom musikk og teater, sier dirigent Christian Eggen. I kveld er det urpremiere på Jorden rundt på 80 dager i Bjørvika.

Jorden rundt på 80 dager

Itziar M Galdos som en flyvende Tosca i Jorden rundt på 80 dager.

Foto: Erik Berg/DNOB

Christian Eggen

- Nå har jeg viftet og bestemt og formen er satt - nå kan musikken begynne å leve sitt eget liv, sier Christian Eggen.

Foto: Kathleen McIntyre

I kveld er det omsider urpremiere på komponist Gisle Kverndokk og tekstforfatter Øystein Wiiks familieopera "Jorden rundt på 80 dager" i Bjørvika. Stykket, som er basert på Jules Vernes klassiske roman, skulle opprinnelig vært åpningsforestilling i operahuset, men måtte utsettes fordi dreiescenen og teknikken ikke var på plass.

LES: "Jorden rundt.." utsatt igjen

Men nå er operaen klar for publikum, etter en lang prosess med utprøving, krangling og kutting, forteller dirigent Christian Eggen.

- Det å lage en opera er alltid en kamp mellom teater og musikk. Føringene ligger i partituret, men det er jo ikke alltid at det funker sett med teaterøyne. Det er en kjempekamp, men vi krangler oss fram til løsningen, sier han diplomatisk.

Jorden rundt på 80 dager

Et stopp i Kina på vei jorden rundt. Tom Erik Lie og Torill Carlsen i viktige roller.

Foto: Erik Berg/DNOB

Krevende high-tech

Det er ikke hverdagskost med nyskrevne norske operaer på hovedscenen i operaen. Og "Jorden rundt på 80 dager" er et stort og krevende prosjekt, der så og si hele operahuset er i sving både foran og bak scenen.

- Det er vanskelig å si hva ventetiden egentlig har gjort med stykket. Gisle og Øystein fått enklere visjoner, og vi andre har kommet med ønsker og innspill om forkortinger og slikt, og slik er det blitt annerledes gjennom prosessen. Men om tiden har vært så viktig vet jeg egentlig ikke. Men utsettelsen var nok nødvendig, for scenemaskineriet fungerte ikke, og her bruker vi high-tech. Det ville ikke gått før dette var på plass, så denne tiden har man trengt, mener Eggen.

Jorden rundt på 80 dager

En halshogget Frihetsgudinne.

Foto: Erik Berg/ DNOB

- Mye fælt kan skje

Stein Winge

Stein Winge har regien på Jorden rundt på 80 dager.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Regissør Stein Winge har vært med på å utforme operaen sammen med komponist Kverndokk og tekstforfatter Wiik. Nå håper han bare teknikken holder gjennom forestillingene.

- Jeg håper det flyter, men det er mange utfordringer her. Mye teknikk som skal fungere, med gulv, elefanter og kameler. Det gjelder at ingen ting stopper - mye fælt kan skje - men det er jo gøy da.

Jorden rundt på 80 dager

Det blir både kameler og elefanter på hovedscenen i Bjørvika i kveld.

Foto: Erik Berg/DNOB

Har den ekstra tiden dere plutselig fikk modnet stykket på noen måte?

- Jeg har ikke sittet å ventet på dette, men gjort mye annet. Dette verket behøver ikke å modnes så veldig. Det er en familieopera, ikke noe eksistenisell dybde, men humor og kjærlighet. Men vi hadde en fin work-shop i høst, der vi kuttet litt i tekst og musikk. Jeg har prøvd så godt jeg har kunnet å kutte, og ved hjelp av Chistian Eggen har jeg drevet diplomati i så måte, sier Winge.

Blir Jorden rundt på 80 dager den ultimate test av operaens tekniske utstyr?

- Wagners Tannhäuser var også krevende, jeg vet ikke hva som er mest krevende teknisk av den og denne.

Jorden rundt på 80 dager

Mari Eriksmoen, Tom Erik Lie, Thor Inge Falch og Huw Reinolds.

Foto: Erik Berg/DNOB

Fornøyd komponist

Gisle Kverndokk

- Nå gleder jeg veldig, sier komponist Gisle Kverndokk.

Foto: Anne C. Eriksen

Komponist Gisle Kverndokk bekrefter at det har vært mange diskusjoner underveis om utformingen av stykket, men sier han nå er fornøyd med resultatet.

- Det er alltid diskusjoner når man lager en opera, jeg hadde fryktet at det skulle være verre, og synes det har vært en bra prosess. Jeg hadde mange bilder i hodet da jeg skev, men så har jo Winge, scenograf John-Kristian Alsaker og
kostymeansvarlig Tine Schwab funnet løsninger jeg ikke hadde tenkt på. En opera tar form underveis, og vi får ikke noe bilde av helheten før orkesteret er på plass. Da kan det være vanskelig for en regissør å se hvordan det hele blir, men Winge og jeg har kompromisset begge to, og så får vi se etter premieren. Jeg synes det fungerer kjempefint, og er veldig fornøyd, ikke minst med sangerne, de kunne ikke vært bedre.

Hvordan er det med nervene?

- Det er et kapittel for seg. Jeg gleder meg veldig, men det er litt uvirkelig at operaen nå blir noe av. Det er jo noe av det største man kan oppleve, å se så mange mennesker levendegjøre noe en selv har skapt. Og jeg er spent på kritikkene, selv om jeg sier at jeg ikke bryr meg, så gjør jeg jo det, sier Kverndokk.

Les også: Kverndokk fornyer kirkemusikken

Jorden rundt på 80 dager

Stopp i Paris på vei horden rundt

Foto: Erik Berg/DNOB