Hopp til innhold

Tore Johansen – Double Rainbow

En ide og et initiativ som gjør deg glad: trompetist Tore Johansens nye plate med veteran Jon Christensen på trommer.

Tore Johansen
Foto: Inner Ears

CD-anmeldelse Tore Johansen - Double Rainbow

Bodøværingen Tore Johansen befester sin posisjon som Nordlands trompet. Etter flere produksjoner hvor han utforsker den nordnorske viseskatten i jazzdrakt, er han nå tilbake i instrumentalt kvartettformat og slutter sirkelen til CDen Rainbow Session som for fem år siden også lanserte Tores eget plateselskap Inner Ear. Platetittelen Double Rainbow henspiller ellers på innspillingsstedet, Jan Erik Kongshaugs Rainbow Studio i Oslo, og det er interessant hvordan Tore Johansen stille og elegant tar opp en liten konkurranse med studioets flittigste kunde gjennom over 40 år, det tyske plateselskapet ECM.

Levende legende

Det dreier seg dels om det ordløse CD-heftet hvor elleve abstrakte fotografier visker oss i øret at dette er Inner Ears utgivelse nr 11. Det dreier seg også om stillheten og ettertanken i musikken og tilstedeværelsen av en levende legende i ECM-produksjonen siden 1970, trommeslager Jon Christensen.

Jon Christensen

Jon Christensen i studio

Foto: Inner Ear

Ukonvensjonelt

Vigleik Storaas

Vigleik Storaas

Foto: Alf Solbakken / Ponca Jazz Records

Trommeslager-begrepet er for øvrig totalt misvisende her, for Christensens funksjon er primært som klanglig fargelegger på rytmisk frie låter. Så snart musikken tar av i rytmisk driv og sving legger Jon Christensen vekk stikker og visper og Tore Johansen spiller trommefritt med pianist Vigleik Storaas og bassist Jo Skaansar, som begge også bidrar med komposisjoner. Selv om jeg iblant skulle ønske at Jon Christensen hadde vært med på kjøret hele veien, så funker det faktisk forbausende bra at han kommer og går. Nettopp fordi Tore Johansen spiller mot konvensjonene, løfter han musikken og pirrer meg som lytter.

Ide og initiativ

Stemningsmessig er mange av låtene i slekt, jeg kunne tålt sterkere kontraster og en smartere rekkefølge – plata starter med en vals og slutter med to. Jeg får også en hørt-det-før følelse av flere akkordrekker, og hadde tålt at harmoniske forventninger ikke så ofte ble innfridd - grensen mellom det vakre og det småkjedelige kan være skjør. Men du verden så glad jeg er for ideen og initiativet som brakte Jon Christensen i platestudio igjen – med en ny musikergenerasjon i dette evig uutgrunnelige som kalles norsk jazz.

  • Tore Johansen
    Foto: Inner Ear
    Tore Johansen kvartett: Double Rainbow
  • Tore Johansen, trompet
  • Vigleik Storaas, piano
  • Jo Skaansar, bass
  • Jon Christensen, trommer
    Innerear INEA15

Kulturstrøm

  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.