Tord Gustavsens musikk har alltid vært tenksom og lavmælt, noe han også har blitt mistenkeliggjort for av kritikere som har savnet temperament og aggresjon i uttrykket – den danske anmeldelsen som anklaget ham for følelsespornografi er jo vanskelig å glemme. Desto mer imponerende er Tord Gustavsen i sitt urokkelige uttrykk som aldri har vært mer tenksomt enn på hans femte og nyeste ECM-plate The Well.
Tradisjon og samtid
Hva inneholder så Tord Gustavsen musikalske kilde anno 2012? Jeg hører ekko av norsk tradisjonsmusikk, amerikansk gospel, minimalistisk samtidsmusikk og gammel gregorianikk. Og ikke minst er Tord Gustavsens musikk utenkelig uten det Keith Jarrett og Jan Garbarek skapte sammen for 40 år siden. En slik sammenlikning er selvsagt farlig, for da vil man straks savne nervøsiteten og ekstasen - Gustavsens pianospill kan fort oppleves som en ”Jarrett light”, mens hans lojale saksofonist Tore Brunborg skaper sine høydepunkt gjennom kontemplativ hviskende stillhet – altså et Garbarek-uttrykk med motsatte fortegn.
Musikalsk bønnestund
Vi snakker om en helt annen estetikk, hvor alle rytmer er temmet og konsekvent tatt ned til det langsomt og kontemplativt gående, og hvor de små dynamiske nyanser får en tilsvarene større betydning. Aksepterer vi dette utgangspunktet, vil vi også oppleve et uhyre vart og tenksomt samspill hvor kvartetten med bassist Mats Eilertsen og trommeslager Jarle Vespestad smelter sammen i spørrende og utrykksfull samklang. Lytter du slik, vil Tord Gutavsens The Well kunne ta deg fra sorgtung dødskontemplasjon til aksepterende resignasjon og dyp ro. Som en bønnestund uavhengig av enhver religion eller forkynnelse.
-
- Tord Gustavsen, piano/komposisjoner
- Tore Brunborg, tenorsax
- Mats Eilertsen, bass
- Jarle Vespestad, trommer
- ECM 2237