I en alder av snart 64 år holder den slitesterke Terje Rypdal posisjonen som musikalsk kameleon i særklasse. Alle genre er like gyldige for den virtuose men totalt ujålete gitaristen og komponisten.
På tvers av genre
I sitt nyeste prosjekt «Per Ulv Goes Electric» samler Terje Rypdal trådene og krysser genregrenser med den største selvfølge. Kammermusikalske klanger fra fiolin, cello og kontrabass settes effektivt opp mot bluesy elektriske groover, ekkoet av Miles Davis holdes stadig levende gjennom danske Palle Mikkelborgs trompet, og ny alliert er vossingen Olav Dale med et arsenal av treblåsere: kontrabassklarinett, saksofon og fløyter i alle størrelser.
Utfordrer
Ola Kvernbergs feler og Svante Henrysons cello utfordrer hverandre, og Rypdals evig medsammensvorne perkusjonist Paolo Vinaccia storkoser seg. Over og under det hele svever og koker Terje Rypdals gitar med klar beskjed: Her er alt tillatt, men jeg er sjefen!
Musikalsk uromoment
Allerede på debutalbumet «Bleak House» fra 1968 framsto Rypdal som ukonvensjonell storbandkomponist, og han vedkjenner seg stadig sin tidlige 60-talls Shadow-musikk med gruppa The Vanguards. Rypdal er også mannen bak orkesterverk i det store format, heriblant seks symfonier, han er Grand Prix-vinneren fra 1976 bak Jahn Teigen og Inger Lise Rypdals «Voodoo», og på Jan Garbarek-kvartettens ECM-debut «Afric Pepperbird» fra 1970 er Rypdal det store musikalske uromoment.
- P2 JAZZKLUBBEN tirsdag 7/2 kl 19.30
- NRK Jazz DAB og nett også torsdag 9.03 og 21.03, fredag 15.03, søndag 9.03
- Terje Rypdal oktett på Vossajazz: Per Ulv Goes Electric
- Terje Rypdal, gitar
- Palle Mikkelborg, trompet/flygehorn
- Olav Dale, kontrabassklarinett, fløyter, sax
- Ståle Storløkken, tangenter
- Ola Kvernberg, fele
- Svante Henryson, cello
- Ole Morten Vågan, bass
- Paolo Vinaccia, perkusjon