Hopp til innhold

Hete netter i Tunisia

Jon Hendricks tekst til Night in Tunisia slutter slik: “Each wonderful night in Tunisia/Where the nights are filled with peace.” Som vi alle har registrert, slik er det ikke lengre. Tvert imot: ”Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til Tunisia som ikke er nødvendige.” Så skal vi ha ei natt i Tunisia, så får vi holde oss til det musikalske.

Dizzys Night in Tunisia

Dizzy skrev Night in Tunisia under tittelen Interlude i 1942, 25 år gammel

Var Dizzy i Tunisia?

Det var rent tilfeldig at Night in Tunisia seilte opp som konkurransemelodi Rundt midnatt akkurat nå. Men når vi først er der, kan vi spørre: Hvor kom Night in Tunisia fra? Var Dizzy Gillespie noen sinne i Tunisia? Det er mulig, men neppe før 1942, da han 25 år gammel skrev sangen som skulle bli hans signaturmelodi. Da jobbet han med Benny Carter og i Earl Hines band. Han satt og øvde akkordprogresjoner på piano da ”it formed a melody with a latin/oriental feel.”

Sassy først ute med Interlude

I Earl Hines band jobbet Dizzy med Charlie Parker og Sarah Vaughan, alle tre sentrale artister i utviklingen av den revolusjonerende bebop’en. Det var også Sarah Vaughan som først spilte inn Night in Tunisia, i 1944, med Dizzy og Charlie Parker som medmusikanter. Da het sangen Interlude, til en tekst av Raymond Leveen. Her nevnes ikke ”Tunisia” i det hele tatt: ”When I thought that romance really found me/Love was just an interlude.”

Dizzy ultimate Night in Tunisia

Like etter ble sangen døpt om til Night in Tunisia, med den teksten vi kjenner, skrevet av Jon Hendricks. Den første innspillingen med ”riktig” tittel var det Boyd Raeburns stjernespekkete orkester som sto for i 1945. Han hadde engasjert Dizzy som gjestesolist til en konsert på Apollo-teateret i Harlem, men det gikk riktig galt. Dizzy’s arrangementer var for kompliserte for bandet, men dagen etter ble det gjort en innspilling som ble gitt ut på plate. Året etter gjorde Dizzy sin berømte innspilling med Don Byas og Milt Jackson som solister. Den ble i 2004 votert inn i Grammy’s Hall of Fame, og sangen er, med ulike utøvere, å høre på ca 2000 plater.

Another Night in Tunisia

Jon Hendricks skrev ny tekst og arrangement, Another Night in Tunisia, 40 år etter den opprinnelige. Den vant Grammy som beste vokalarrangement. Jeg anbefaler også å sjekke lenken nedenfor. Night in Tunisia med Dizzy’s fantastiske storband. Med Frank Foster og Jon Faddis som solister, og – som alltid – en Dizzy i strålende humør.

Dizzys storband med Night in Tunisia

Rundt midnatt, P2 lørdag kl 2303, NRK Jazz søndag kl 2303 og onsdag kl 0903, 1503 og 2103

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober