Jazz i Det hvite hus
Det var John F. Kennedy som åpnet Det hvite hus for jazz. Jacqueline Kennedy inviterte den ukjente John Winter Sextet (hadde akkurat vunnet en jazzpris på Notre Dame University) til å spille i East Room. Det ble starten på en tradisjon. Lyndon B. Johnson inviterte Sarah Vaughan. Richard Nixon holdt stort lag med plateinnspilling med og til Duke Ellington. Og Gerald Ford hadde besøk av en rekke artister, blant annet Ella Fitzgerald. Så kom ”the jazz lover” Jimmy Carter til Washington. Han inviterte hele spekteret fra Cecil Taylor til Dexter Gordon, og var æresgjest på jubileumsfestivalen i Newport. Selv Ronald Reagan holdt jazzen i Det hvite hus, bl.a. Art Blakey og Chick Corea. Men etterfølgeren, George Bush senior, boltet igjen døra for jazzen.
Saksofonisten Bill Clinton
Med Bill Clinton kom jazz tilbake som aldri før. Blant gjestene i Det hvite hus var Betty Carter og Wynton Marsalis. Dessuten spilte Bill mer enn gjerne selv. Han jammet med Joshua Redman på Newportfestivalen, og spilte til og med under offisielt besøk på jazzklubb i Praha. Selv George W. Bush strakte seg lenger enn faren, og tok imot Thelonious Monk’s jazzinstitutt med en rekke artister.
Jazz fan etter å ha hørt Dave Brubeck
Så kom Obama. Hvor jazzinteressert han er vet vi ikke, men han møtte jazzen 10 år gammel på Hawaii, da faren tok ham med på konsert med Dave Brubeck. ”I’ve been a jazz fan ever since,” skal han ha sagt. Sikkert er det at han tok imot Brubeck i Det hvite hus på hans 89-årsdag. Og få uker etter presidentinnsettelsen inviterte han bassist og vokalist Esperenza Spalding til Det hvite hus, til det samme East Room som under Kennedy. Og nå opptrer den unge damen på Nobel-seremoni og -konsert i Oslo, etter Barack Obamas eget ønske.
Michelle Obama - familiens jazzfreak
Ellers er det Michelle Obama som er jazz-freaken i familien. Hennes oppvekst var jazz. Hun har fortalt at bestefaren spilte jazz for full styrke 24 timer i døgnet hjemme I Chicago. Men The First Lady ser også på jazzen som noe mer enn musikk: "There's probably no better example of democracy than a jazz ensemble … individual freedom, but with responsibility to the group."
Se fra Nobel-seremonien (48'30 ute i kuttet)
Se
Hør
Hør mer av Esperanza Spalding i Rundt midnatt på P2 lørdag kl 23, og på NRK jazz søndag kl 23 og onsdag kl 09, 15 og 21.