Hopp til innhold

Improvisare necesse est

Bjørn Alterhaug ble betenkt da han kjente igjen kirurgen fra et improvisasjonskurs...

Bjørn Alterhaug
Foto: presse

Bjørn Alterhaug om sin musikk

Jeg spurte en gang Bjørn Alterhaug hvordan han reagerte om han på et SAS-fly møtte de samme pilotene som hadde deltatt på hans egne improvisasjonskurs? Han svarte med å innrømme at han hadde blitt betenkt da han en gang skulle ryggopereres og kjente igjen kirurgen fra et av improvisasjonskursene. Bjørn Alterhaugs budskap gjennom et flerårig forskningsprosjekt ved NTNU er nemlig at improvisasjon ikke bare er noe jazzmusikere driver med. Alle daglig- og arbeidslivets små problemløsninger krever improvisasjon – hele tida – fordi man stadig kommer i situasjoner man ikke har opplevd før og må gjøre valg uten å ha fasiten.

Fanget av jazzen

Bjørn Alterhaug ble fanget av musikken – og jazzen – hjemme i Mo i Rana. Han debuterte i danseband som skoleelev, bl.a. i ”The Flintstones” (som spilte Miles Davis/Horace Silver-repertoar) og i ”Jazzkørvan” under Polarsirkelfestivalen. Men en dag hadde han ”sittet inne” med en ungarsk vibrafonist som het Anton Kontras på restaurant ”Søilen” på Meyergården. Alterhaug forteller: ”Kontras skulle videre til Stockholm og tilbød meg spillejobb. Det var 75 kroner i måneden og svære greier. Jeg dro hjem og erklærte at ’Nå slutter jeg på gymnaset!’ Jeg skal si faderen fikk meg fort ned på jorda igjen”.

Spellemannpris

Senere ble det Trondheim og sentral jobb på ”jazzlinja” på NTNU, der han fortsatt er professor i musikkvitenskap. Så sentral som Bjørn Alterhaug er i norsk jazz siden 1960-tallet er det rart at han ikke har utgitt flere plater under eget navn. Til gjengjeld fikk han Spellemannprisen for debutplata ”Moments” (1978), og han må ha medvirket på et tresifret antall plateinspillinger i andres navn. Bjørn har nemlig vært en nyttig ”potet” i miljøet rundt jazzlinja, og han sier sjelden ”nei” enten det er unge og håpefulle som trenger fødselshjelp, eller det er etablerte artister som søker hans rutinerte puls.

New Cool Quartet

Med sin nye kvintett har han nå gitt ut ”Songlines”, som omfatter musikk der Bjørn Alterhaug har latt seg inspirere av klassisk, norsk og sørafrikansk tradisjonsmusikk, Miles & Monk. Da gjenstår bare spørsmålet: Når blir LP-plata fra 1982 med ”New Cool Quartet” gjenutgitt på CD?

Spillelista for midnattstimen lørdag:
• Annie Ross & Gerry Mulligan – How About You (Sings a Song with Mulligan) 1957
• Keith Jarrett – London, Part III (Testament) 2008 Live
• Bjørn Alterhaug Quintet – Libera Me (Songlines) 2009
• Bjørn Alterhaug Quintet – Jimo’s Theme (Songlines) 2009
• Jay Jay Johnson – Lover Man (The Eminent JJJ, Volume 1) 1953 – forrige ukes konkurranse
• Sarah Vaughan & Dizzy Gillespie – Lover Man (Disorder at the Border) 1945
• Kjell Bartholsen - ?? – ukas lytterkonkurranse er en kjær standard av Cole Porter
• Lester Young & The Kansas City Six – I Got Rhythm (The Ultimate Jazz Archive) 1944
• Radka Toneff – My Funny Valentine (Fairytales) 1979
• Duke Robillard – Sweet Georgia Brown (After Hours Swing Session) 1992
• Big Chief Jazzband – Wrap Your Troubles in Dreams (Cool, kløver og dixie) 1954
• Brian Broomberg – Goodbye (for my Father) (Wood) 2000

RUNDT MIDNATT - P2 lørdag kl. 23.03, NRK Jazz også søndag 23.03

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)