Hopp til innhold

Magisk Gilberto Gil på Rockefeller

Det begynte med stillhetens magi og endte med full allsang. På veien fikk vi levende leksjoner i at ”less is more”.

Gilberto Gil på Oslo Wold Music festival
Foto: Bjørn O. Bjørntoft / NRK

Den 67-årige Gilberto Gil er ikke lenger det politiske uromoment han var for 1960-tallets Brasil – fengslet og i landflyktighet. Men så er det også et annet og fritt land hvor han selv har vært kulturminister i fem år fram til 2008. Nå har han imidlertid forlatt politikken og satser all sin tid på musikken igjen.

Medspillerne

Jacques Morelenbaum
Foto: Bjørn O. Bjørntoft / NRK

Formatet er minimalistisk. Den briljante cellisten Jacques Morelenbaum (55) fyller diskret alle funksjoner som komp-bassist, fargelegger, rytmisk motpol og bakgrunnsteppe, men slipper nesten aldri til solistisk. Mens sønnen Bem Gil – stolt presentert av faren som et av Gilbertos sju barn - har en helt underordnet og egentlig overflødig rolle med sitt gitarkomp.

Bem Gil
Foto: Bjørn O. Bjørntoft / NRK

Gil i sentrum

Kvelden setter helt og holdent Gilberto Gil i sentrum, som instrumentalist, entertainer, låtskriver og sanger. Og hvilken sanger! Han hvisker, hyler, kauker, jodler, synger i ”instrumental” falsett og plystrer. Innimellom forteller han små historier, får publikum til å svare tilbake og klappe ganske vriene clave-rytmer. Han har oss i sine hule hender.

Far Gilberto og sønn Bem Gil på Oslo Wold Music Festival
Foto: Bjørn O. Bjørntoft / NRK

Utrolig gitarspill

Med hendene leverer han ellers glitrende gitarspill med de utroligste akkordløsninger og medrivende bossa- og sambarytmer. Gitarkroppen fungerer også som perkusjonsinstrument for Gils tommelfinger i en uhyggelig effektiv skildring av døden.

Dramatisk og folkelig

Melodiene er hele tida overraskende, iblant nesten atonale, men også hyper-sensuelle og dramatiske. Etter hvert ble konserten mer folkelig og det åpenbart portugisisk-kyndige publikum sang stadig med. Bortsett fra den livlige gjengen bak i baren hvor skravla gikk uforstyrret forstyrrende gjennom hele konserten. Merkelig at Oslo World Music Festival ikke kontrollerer slikt på en profesjonell måte.

Gilberto Gil på Oslo World Music Festival
Foto: Bjørn O. Bjørntoft / NRK

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.