16.09.2014
Oslo World Music Festival:

Magisk Gilberto Gil på Rockefeller

Gilberto Gil på Oslo Wold Music festival (Foto: Bjørn O. Bjørntoft/NRK)

Det begynte med stillhetens magi og endte med full allsang. På veien fikk vi levende leksjoner i at ”less is more”.

Den 67-årige Gilberto Gil er ikke lenger det politiske uromoment han var for 1960-tallets Brasil – fengslet og i landflyktighet. Men så er det også et annet og fritt land hvor han selv har vært kulturminister i fem år fram til 2008. Nå har han imidlertid forlatt politikken og satser all sin tid på musikken igjen.

Medspillerne

Jacques Morelenbaum (Foto: Bjørn O. Bjørntoft/NRK)

Formatet er minimalistisk. Den briljante cellisten Jacques Morelenbaum (55) fyller diskret alle funksjoner som komp-bassist, fargelegger, rytmisk motpol og bakgrunnsteppe, men slipper nesten aldri til solistisk. Mens sønnen Bem Gil – stolt presentert av faren som et av Gilbertos sju barn - har en helt underordnet og egentlig overflødig rolle med sitt gitarkomp.

Bem Gil (Foto: Bjørn O. Bjørntoft/NRK)

Gil i sentrum

Kvelden setter helt og holdent Gilberto Gil i sentrum, som instrumentalist, entertainer, låtskriver og sanger. Og hvilken sanger! Han hvisker, hyler, kauker, jodler, synger i ”instrumental” falsett og plystrer. Innimellom forteller han små historier, får publikum til å svare tilbake og klappe ganske vriene clave-rytmer. Han har oss i sine hule hender.

Far Gilberto og sønn Bem Gil på Oslo Wold Music Festival (Foto: Bjørn O. Bjørntoft/NRK)

Utrolig gitarspill

Med hendene leverer han ellers glitrende gitarspill med de utroligste akkordløsninger og medrivende bossa- og sambarytmer. Gitarkroppen fungerer også som perkusjonsinstrument for Gils tommelfinger i en uhyggelig effektiv skildring av døden.

Dramatisk og folkelig

Melodiene er hele tida overraskende, iblant nesten atonale, men også hyper-sensuelle og dramatiske. Etter hvert ble konserten mer folkelig og det åpenbart portugisisk-kyndige publikum sang stadig med. Bortsett fra den livlige gjengen bak i baren hvor skravla gikk uforstyrret forstyrrende gjennom hele konserten. Merkelig at Oslo World Music Festival ikke kontrollerer slikt på en profesjonell måte.

Gilberto Gil på Oslo World Music Festival (Foto: Bjørn O. Bjørntoft/NRK)