Hopp til innhold

Mesterstykke og tankekors

Ballade-tolkning i verdensklasse. Og samtidig en produksjon som blir et tankekors, sier jazzanmelder Erling Wicklund om vokalisten Hilde Hefte og pianist og arrangør Egil Kapstads møte med Praha-filharmonien på CDen “An Evening in Prague”.

 

Hilde Hefte i Praha
Foto: presse

Med sin musikalske aften i Praha plasserer Hilde Hefte og Egil Kapstad seg stille og rolig i verdensklassen av balladetolkere. CDen An evening in Prague er et mesterstykke med utsøk repertoar-plukking, rålekker innpakning og framføring i særklasse. For disse sangene kan ikke være lette å synge hviskende svakt, med autoritet og klokkerein intonasjon, og i tillegg med troverdig innlevelse og personlighet.

Giganten Kapstad

Hilde Hefte gjør det. Og hun storkoser seg åpenbart i selskap med Praha-filharmonien. Men ved sin side har hun da også giganten Egil Kapstad som her tar i bruk all sin mesterskap i harmonisk kreativitet og orkestreringskunst. Det er en oppvisning som summerer opp og setter prikken over i’en i en lang tradisjon. Så langt kom det 20. århundres balladekunst, nå er alt sagt.

 

Hva er det de gjør? De tolker, som om musikken var deres egen – skapt i dag. De tilfører også små detaljer som løfter den litt nærmere vår tid. Men hele tiden med usvikelig lojalitet til utgangspunktet. Kapstad leverer den rene lærebok i orkestreringsmuligheter. En inviterende cellostemme her, en merkelig liten glissando der, mettet men allikevel gjennomsiktig strykerklang, varme og neddempede messingblåsere, lyttende stillhet som griper.

 

Tar ingen sjanser

Jazzmessig har vi også mye å glede oss over, det er stadig nerve og spenst i Kapstads pianistklo. Den svenske tenoristen Nisse Sandström bidrar også med små solos i stil og uttrykk som legger seg nær opp til salige Bjarne Nerems. Dermed skaper han en farlig påminnelse om Nerems storhet, for i motsetning til ham tar Sandström ingen sjanser, han eksploderer aldri som den nervøse Nerem vil ha gjort, og vi får aldri de utrolig virtuose utbrudd som kunne ha løftet plata til enda større høyder.

 

Tankekors

Praha-filharmonikerne spiller storartet, og det tsjekkiske lydopptaket er upåklagelig. Dermed melder tankekorset seg: Selvsagt er det hyggelig at tsjekkisk-norske bånd knyttes, men er årsaken at våre egne symfoniorkestre er utilgjengelige for denne type produksjoner? At de rett og slett er for dyre? I så fall har kultur-Norge slått beina under seg selv.

 

Det andre tankekorset er repertoaret. For i all sin velklingende prakt skaper ikke denne plata noe nytt, og flytter ingen grenser. Av de ti låtene er bare én komponert av tospannet Kapstad og Hefte. Resten av TONO-avregningen går rett til velfødde arvinger i USA. Det er for dumt. Med norske originalkomposisjoner hadde An Evening in Prague vært sensasjonell og viktig i både internasjonal og norsk musikk. Så vi venter spent på oppfølgeren.

Hør anmeldelsen

 

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober