Hopp til innhold

Come Shine – Red and Gold

Etter en gode ti års tenke- og småbarnspause er kvartetten Come Shine gjenforent tilbake på platearenaen igjen, fullastet med musikalske og menneskelige erfaringer fra andre arenaer og dermed mer samspillsugne enn noen gang.

Come Shine
Foto: NRK

CD-anm Come Shine - Red and Gold

Så skulle man tro at også repertoaret var nytt og av vår tid, men nei – Come Shine tviholder på sin ide fra starten som jazzlinjestudenter i Trondheim på 90-tallet: Det er de gamle 1920, 30, 40 og 50-talls musikal- og standardlåtene som stadig er utgangspunktet, denne gang ispedd litt Duke Ellington og Miles Davis-repertoar - pluss av alle ting en Johnny Cash countrylåt som forfriskende fremmedelement fra 2000-tallet.

Dramatisk alvor

Allikevel er det noe nytt her. Den ungdommelige Come Shine-spillegleden og lekne reharmoniseringslysten har veket plassen for et dramatisk og mørkt alvor. Det arter seg mye som det motsatte av reharmonisering – en avharmonisering hvor låtene presses inn i statiske tilstander og melodiene kjemper for å overleve utenfor sitt velkjente klang- og akkordunivers.

Gjør de det? Ja da, det er jo det som er så fantastisk med den store amerikanske sangboka – og nettopp derfor at så ulike artister som Sinatra og Sting så vel som John Coltrane alle for lengst har laget sine versjoner av for eksempel My One And Only Love.

Symfonisk format

Erlend Skomsvoll
Foto: Lars Myhren Holand

Hva gjør så Come Shine anno 2014? Vel, vi hører tydelig at pianist Erlend Skomsvoll nå er blitt en befaren orkesterkomponist som tenker i det symfoniske format, noe han imponerende nok klarer å gjenskape i kvartettbesetning – ved diskret også å ta i bruk B3- og tråkkeorgel, marimba, og vibrafon pluss munnharpe, afrikansk djembe-tromme og sin egen stemme.

Live Maria Roggen
Foto: presse / Facebook

Melankolsk

Vokalist Live Maria Roggen viser på sin side en omfattende register- og uttrykkskontroll som har fått noe innadvendt melankolsk over seg i forhold til den åpne stemmen vi husker fra Come Shine-klangen fra ti år tilbake. Drivet i Sondre Meisfjords bass og Håkon Mjåset Johansens trommer er om mulig mer insisterende enn noen gang, og det hele er mesterlig tatt opp i Stockholms Atlantis Studios, med krystallklar og energisk mix gjort i Oslos Livingroom Studios. Det skal bli litt av en utfordring for lydansvarlige i Den Norske Opera å gjenskape dette på plateslippkonserten.

100 manns orkester neste?

Spørsmålet vi sitter igjen med er ellers om dette blir Come Shines svanesang i kvartettformat. Samarbeidet med KORK satte jo et verdig punktum for 10 år siden, så med skriveføre Skomsvoll bør Oslo- eller for den saks skyld Wienerfilharmonien være innen rekkevidde nå. Men da med nye Come Shine-originalkomposisjoner som topper standardlåtene – og så en hundre år gammel Bessie Smith-blues i rødt og gull slik vi aldri har hørt den før. Det hadde vært noe!

Come Shine og KORK
Foto: NRK
  • COME SHINE - Red and Gold
  • Erlend Skomsvoll, tangenter/marimba/vib/munnharpe/vokal
  • Live Maria Roggen, vokal/fiolin
  • Sondre Meisfjord, bass/gitar/vokal
  • Håkon Mjåset Johansen, trommer/perkusjon
  • Jazzland 377 425-8
Come Shine - Red and Gold
Foto: Rune Mortensen / Jazzland

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober