Hopp til innhold

Touché! - ung strengelek som berører

Etter 33 årlige Djangofestivaler og hundrevis av Hot Club de Norvège-plater fra 70-tallet til i dag, går det an å gjøre noe nytt i String Swing-tradisjonen? Jo, det gjør visst det!

Touché!
Foto: Ketil Hardy / Hot Club

Hør anmeldelsen

Seksti år er gått siden mestergitaristen Django Reinhardt døde. Men hos den unge norske gruppa «Touché!» lever minnet om den belgisk-franske stilskaperen i beste velgående.

Rørende

For nå, etter at drivkraften Jon Larsen gjennom en generasjon har utfordret og importert og duellert med Europas toppfolk i faget, så skjer det: En norsk musikantgjeng i de tidligste 20-åra framstår med en stilforståelse, instrumentbeherskelse, originalitet og spilleglede som er intet mindre enn rørende. De lever med andre ord opp til sitt krevende band-navn.

Spenstige saker

Lars Frank

Lars Frank

Foto: Romerike Blad

Hva gjør de? Først og fremst stiller de med sine nye originalkomposisjoner, de fleste av gitarist Johan Tobias Bergstrøm - og det er spenstige saker. Telemarkingen Håkon Aase gir dessuten begrepet «felespiller fra Seljord» en helt ny mening.

På noen av låtene har kvartetten alliert seg med klarinettist Lars Frank, som tilfører en interessant dimensjon – koblingen til amerikansk Goodman'sk 1930-talls swing er virkelig forfriskende.

Touché

Touché!, f.v. Fredrik Solberg, Bård Helgerud, Johan Tobias Bergstrøm, Håkon Aase.

Foto: Ketil Hardy / Hot Club Records

Blåtoner

Men musikken er også tenksomt tilbakelent og hemmelighetsfullt hviskende. Blåtoner brukes som virkningsfulle fremmedelementer, og anakronistiske melodifraser fra vår tid får nye dimensjoner når de settes inn i denne stilen. Ellers viser de mange improviserte dialogene en lyttende holdning som iblant kan være mangelvare blant tidas virtuose solister.

River i øret

Opptaket er knusktørt og sylskarpt med diskant som river i øret – det også en liten kontrarevolusjon i vår tids basstunge og klangmettede lydmiljø. Minst vellykket er Touché når de leverer standardrepertoar med småsur sang og direkte melodifeil i mellomspillet.

En del harmoniske klisjeer kunne ellers med fordel vært revurdert, mens tendensen til å være rytmisk litt «på tuppa» vel er ungdommens privilegium. Touché lar oss uansett ikke sitte uberørt tilbake – vi skal følge dem nøye.

Touché!
Foto: Ane Bjerkan / Hot Club Records

Touché!
Johan Tobias Bergstrøm, gitar
Bård Helgerud, gitar/vokal
Håkon Aase, fiolin
Fredrik Solberg, bass
Lars Frank, klarinett
Hot Club HCR 353

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.