Seksti år er gått siden mestergitaristen Django Reinhardt døde. Men hos den unge norske gruppa «Touché!» lever minnet om den belgisk-franske stilskaperen i beste velgående.
Rørende
For nå, etter at drivkraften Jon Larsen gjennom en generasjon har utfordret og importert og duellert med Europas toppfolk i faget, så skjer det: En norsk musikantgjeng i de tidligste 20-åra framstår med en stilforståelse, instrumentbeherskelse, originalitet og spilleglede som er intet mindre enn rørende. De lever med andre ord opp til sitt krevende band-navn.
Spenstige saker
Hva gjør de? Først og fremst stiller de med sine nye originalkomposisjoner, de fleste av gitarist Johan Tobias Bergstrøm - og det er spenstige saker. Telemarkingen Håkon Aase gir dessuten begrepet «felespiller fra Seljord» en helt ny mening.
På noen av låtene har kvartetten alliert seg med klarinettist Lars Frank, som tilfører en interessant dimensjon – koblingen til amerikansk Goodman'sk 1930-talls swing er virkelig forfriskende.
Blåtoner
Men musikken er også tenksomt tilbakelent og hemmelighetsfullt hviskende. Blåtoner brukes som virkningsfulle fremmedelementer, og anakronistiske melodifraser fra vår tid får nye dimensjoner når de settes inn i denne stilen. Ellers viser de mange improviserte dialogene en lyttende holdning som iblant kan være mangelvare blant tidas virtuose solister.
River i øret
Opptaket er knusktørt og sylskarpt med diskant som river i øret – det også en liten kontrarevolusjon i vår tids basstunge og klangmettede lydmiljø. Minst vellykket er Touché når de leverer standardrepertoar med småsur sang og direkte melodifeil i mellomspillet.
En del harmoniske klisjeer kunne ellers med fordel vært revurdert, mens tendensen til å være rytmisk litt «på tuppa» vel er ungdommens privilegium. Touché lar oss uansett ikke sitte uberørt tilbake – vi skal følge dem nøye.
Touché!
Johan Tobias Bergstrøm, gitar
Bård Helgerud, gitar/vokal
Håkon Aase, fiolin
Fredrik Solberg, bass
Lars Frank, klarinett
Hot Club HCR 353