Hopp til innhold

Da Bergen ble omringet

Europas første bompengering ble møtt med drapstrusler og protestaksjoner.

Bomringen i Bergen

Motvillig bilist på vei gjennom bompengeringen i Bergen.

Foto: SCANPIX

For 25 år siden ble et stykke internasjonal veihistorie skrevet i Bergen. 2. januar 1986 ble byen den første i Europa som innførte prinsippet med å la bilistene betale for veibygging.

Video Bomring i Bergen

Dagsrevyen lagde dette innslaget om åpningen av bomringen i Bergen 2. januar 1986.

Drapstrusler

Pionerprosjektet ble naturlig nok ikke bare møtt med glede av byens innbyggere. En undersøkelse i Bergens Tidende viste i forkant av åpningen at to av tre var imot ordningen, og "Bompengeringens far", plansjef Arild Eggen ved Hordaland vegkontor, mottok i flere år anonyme drapstrusler og nattlige telefoner med utskjelling og grov munnbruk.

Blandede følelser

Den nye bomringen bestod av seks bomstasjoner, og på hverdager ble det umulig å kjøre bil til sentrum uten å måtte betale en avgift på fem kroner. Selv om forslaget om bompengering hadde blitt vedtatt i bystyret, var meningene delte også blant Bergens politikere:

- Ingen skal være i tvil om at det er med sterkt blandede følelser jeg er med på denne markeringen.

Det fastslo Bergens nyvalgte ordfører, Henrik J. Lisæth, da han var med på den offisielle åpningen.

Bergens ordfører, Henrik J. Lisæth, åpner bompengeringen i Bergen.

Motvillig bompengebetaler

Under åpningsseremonien dukket det også opp representanter fra Norges AutomobilForbund (NAF) for dele ut klistermerker med påskriften "Motvillig bompengebetaler" til bilister som sto i kø utenfor de nye avgiftsbodene.

Protestaksjoner

I lokalpressen lanserte ivrige leserbrevskribenter ulike protestaksjoner. Et av de kreative forslagene var å betale med så store sedler at bomvaktene ikke hadde vekslepenger å gi igjen, mens en annen aksjonsgruppe hadde som mål å sørge for at ingen av politikerene som var med på innføre bomringen skulle bli gjenvalgt.

Foregangsprosjekt

Bomringen ble et internasjonalt foregangsprosjekt. Tidligere var det bare Singapore som hadde et lignende system for pengeinnkreving. Både før og etter åpningen kom det interesserte utsendinger fra land som Sverige, Danmark og Tyskland. Alle for å få vite mest mulig om erfaringene man gjorde seg i Bergen.

25 år etter åpningen er det bare å fastslå at bompenger for de fleste har blitt en naturlig del av det å være bilist. Men det var altså i Bergen "moroa" startet.