Ekspedisjonen hadde da tilbakelagt 6.100 kilometer, og Heyerdahl hadde bevist at primitive farkoster kunne krysse verdenshavene og at kontakt mellom oldtidens sivilisasjoner var en mulighet.
Sjødyktig
Året i forveien hadde hans første Ra-ekspedisjon nesten kommet i havn da en konstruksjonsfeil gjorde at båten gikk i oppløsning og ferden måtte avbrytes. Papyrusen båten var laget av, viste seg derimot å tåle sjøen godt, og Heyerdahl bestemte seg for å gjøre et nytt forsøk.
Andre forsøk
Med hjelp av Aymara-indianere fra Bolivia fikk Heyerdahl bygget en ny båt. Ra II ble bygget etter modell av gamle egyptiske farkoster, ble 12 meter lang og seilte under FN-flagg. 17. mai 1970 la ekspedisjonen ut fra Safi på kysten av Marokko for å drive over Atlanterhavet.
Forurensning
Selv om man etter hvert fikk problemer med å styre den tunge, vasstrukne sivbåten, gikk selve overfarten bra. Det mest oppsiktsvekkende ved ferden var oppdagelsen av den store forurensningen i Atlanterhavet. - Havet var så grisete av olje at det var ubehagelig å vaske seg, sa Heyerdahl etter ferden. Funnene vakte stor oppmerksomhet og førte til at det ble satt i gang tiltak for å begrense utslipp av blant annet spillolje til havs.
Til Oslo
Video:
Thor Heyerdahls sivbåt fraktes til Oslo havn.(Hentet fra kavalkade-programmet "Året 1970 - Hjemme").
RA II ble senere fraktet til Norge og står nå i et eget hus ved siden av Kon Tiki-museet på Bygdøy i Oslo. Thor Heyerdahl skrev også bok om Ra-ekspedisjonene, og filmen om ekspedisjonen ble nominert til Oscar for beste dokumentarfilm i 1972.