Vinnersangen Voi Voi var forhåndsfavoritt, både "fordi melodien er god, fordi den har norsk farge og fordi den gir muligheter for fin utnyttelse av kostymer - den kan med hell presenteres av en norsk pike i kledelig samedrakt" (VG 17.2.1960).
Melodien i fokus
Voi Voi ble sunget av Nora Brockstedt i finalen, men det var melodien og ikke artisten som sto i søkelyset i 1960. Inger Jacobsen presenterte sangen i semifinalen, men NRK presiserte at det slett ikke var avgjort hvem som skulle få reise til London og representere Norge.
Se video:
Det ble Nora Brockstedt som fikk synge Voi Voi i den internasjonale finalen 29. mars i London, og fikk en god fjerdeplass.
Flinke småpiker: Kirsti Sparboe og Wenche Myhre
I 1966 var det fortsatt fokus på melodien og ikke utøveren, og det ble avgjort sent hvem som skulle fremføre sangene. Musikalsk leder Egil Monn-Iversen, uttalte før finalen at det ville "være hyggelig om en av melodiene passet til Åse Klevelands særegne stil". Men valget var vanskelig, som han sa: "Ellers har vi jo mange flinke småpiker som bør kunne komme i betraktning, Wenche Myhre, Kirsti Sparboe, Grynet Molvig".
To melodier hver
Løsningen i 1966 ble at fem utøvere sang to melodier hver. Så hver av de fem finalesangene ble presentert i to forskjellige versjoner: én i enklest mulig form og én med kringkastingsorkesteret.
Video:
Video:
Vinnersangen Intet er nytt under solen ble sunget av både Åse Kleveland og Grynet Molvig. Molvig vant den norske finalen, men det var Åse Kleveland som fikk æren av å presentere sangen i den internasjonale finalen.
De refusertes Grand Prix
"Det kan bli de selsomste ting man får høre" uttalte også Egil Monn-Iversen. Han snakket om den varierende kvaliteten på de 330 melodiene som var sendt inn til konkurransen. I 1966 ble den norske finalen etterfulgt av tv-programmet: Tema med variasjoner - De refusertes Melodi Grand Prix, hvor ti melodier som ikke hadde nådd finalen ble presentert. Målet var å vise hvor mye eiendommelig musikk juryen hadde å velge mellom, og imøtekomme den årlige kritikken om det virkelig var de beste melodiene som nådde finalen.