Hopp til innhold

Så 183 minutter på TV

Ola Nordmann så i snitt 183 minutter på TV hver dag i 2010. TV-seeingen holder seg på et høyt nivå og NRKs tilbud er stadig norske tv-titteres førstevalg.

Barn ser på tv

Selv om kampen om både små og stores oppmerksomhet blir stadig større ser vi like mye på tv. NRK Super har blitt barnas førstevalg.

Foto: Colourbox.com

Alle NRKs TV-kanaler vokste i 2010. Ser vi på enkeltprogrammer slo NRK knock out på sine konkurrenter. Først på 44. plass på lista over fjorårets mest populære tv-programmer finner vi første ikke-NRK-program.

NRK1 er det klare førstevalget for norske tv-seere. På kveldstid hadde NRK1 en markedsandel på 39 prosent i 2010. TV2 er nest størst, men nytt er det at ved siden av de to kjempene NRK1 og TV2 er resten av tv-tittingen fordelt på en lang rekke kanaler. TV Norge, TV3 og NRK2 er blant skogen av kanaler som tilbys og som vekker folks oppmerksomhet i tv-virkeligheten av 2010.

Fortsetter å se på TV

Lena Meyer-Landrut

Lena Meyer-Landrut vinner Eurovision Song Contest for Tyskland på Fornebu i mai. Bare i Norge sitter bortimot to millioner og følger med.

Foto: NIGEL TREBLIN / Afp

I 2010 så en gjenomsnittelig tv-seer 183 minutter på tv en vanlig dag. Det er ett minutt mindre enn i 2009, men 20 minutter mer enn snittet var i 2000. Antallet som ser tv hver dag holder seg jevnt selv i en tid hvor kampen om folks oppmerksomhet blir stadig tøffere. Både i 2009 og 2010 så i snitt 70 prosent av alle over 12 år på tv en vanlig dag.

NRKs kanaler har totalt 41 prosent av all tv-seeing. Både yngre og eldre ser mer på NRK unntatt 40- til 50-åringene som ser like mye som før.

Super suverent størst hos barn
NRK Super er blitt barnas førstevalg. At NRK flyttet sine barneprogrammer til en egen kanal og utvidet tilbudet til de yngste har slått godt an. Flere unge ser på NRK Super enn som så barneprogrammer på NRK1. NRK Super har en klar førsteplass som norske barns favorittkanal. Nesten dobbelt så mange barn foretrekker NRK Super framfor Disney Channel som er det nest mest populære barnetilbudet. Og selv om barn ikke lenger er den primære målgruppa er fortsatt NRK1 den tredje mest sette kanalen blant de yngste.

Populært OL-tilbud
- Dette er hyggelige tall. OL og sendingene fra sportsbegivenhetene i Vancouver har vært sterkt medvirkende til det gode 2010-året for NRK. OL alene stod for ni prosent av all seingen på NRK1 i 2010,sier Kristian Tolonen som leder NRKs Analyseavdeling.

NRK1 hadde en markedsandel på 32,5 prosent i 2010. I 2009 var tallet 31,9. For NRK 2 var tallene 4,6 mot 4,1 og for NRK3/Super 3,8 mot 3. Samtidig har de fleste av NRKs største konkurrenter tapt andeler av tv-seingen, blant annet TV2, TV Norge og TV3.

- Etter innføring av digital tv ser vi at TV-tallene stabiliserer seg. Det er omtrent like mange som ser på TV hver dag og de ser like mye på tv i 2010 som i 2009, sier Tolonen.

De mellom 20 og 29 år ser litt mindre på tv, 10 minutter mindre i fjor enn året før. Men for NRK er det positivt at denne aldersgruppen valgte å se mer på NRK i fjor. Markedsandelen for denne gruppen har økt fra 18 til 22 prosent.

For NRK1 har fredagene og den såkalte gullrekka av programmer som er utrolig populære uke etter uke vært en sterk medvirkende årsak til det gode året ved siden av OL.

NRK2 mer tydelig kanal

Norge rundt i Pepperkakebyen i Bergen

Gullrekka på fredagene hvor Norge rundt er fast, første post er en stor seermagnet for NRK. Her er det opptak til sending nr 1401 i Pepperkakebyen i Bergen hvor Anne Cathrine Syversen er programleder, Sissel Rikheim bak kamera og Trond Baugstø lydmann.

Foto: Jon-Annar Fordal

NRK2 har også et tilbud som blir mer og mer populært. Tolonen mener at NRK2 har blitt en mye tydeligere kanal og at det nå viser seg at den innsikt og dybde kanalen gir har falt i smak blant tv-seere.

- På NRK3 viser det seg at vi har lykkes med de programmene som er blitt laget spesielt for kanalen. Trekant, Radioresepsjonen på TV, Popp og Råkk og Sigrid søker kjæreste har vært spesielt populære program. På samme måte som NRK Super er blitt kjempepopulær blant barna, sier Tolonen.

Tiende mest sette program gjennom tidene
For mange var det magiske tv-øyeblikk i 2010 bildene som kom fra Fornebu i fjor vår. Den internasjonale Eurosong-finalen samlet nesten to millioner norske seere. Det gjør dette programmet til det tiende mest sette programmet i norsk tv-historie. Der troner fortsatt Norges kamp mot Mexico under fotball-VM i 1194 på topp med 2,139 millioner seere.

---

Ti mest sette tv-program i Norge i 2010

  1. Eurovision Song Contest finale - 1,989 mill
  2. OL: Stafett 4X10 km menn langrenn - 1,860
  3. OL: Stafett, skiskyting, menn - 1,816 mill
  4. OL: Skiskyting 20 km, menn - 1,755 mill
  5. OL: Lagsprint langrenn, finaler - 1,713 mill
  6. OL: 15 km langrenn kvinner - 1,706 mill
  7. OL: 30 km langrenn kvinner - 1,682 mill
  8. OL: Langrenn, sprint - 1,676 mill
  9. OL: 15 km skiskyting, menn - 1,665 mill
  10. OL: Langrenn, 15 km, menn - 1,601 mill

Ti mest sette tv-program i Norge gjennom tidene

  1. VM-kamp Norge - Mexico, 1994 - 2,139 mill
  2. Eurosong 1996, - 2,111 mill
  3. OL-avslutning, 1994 - 2,061 mill
  4. Tande -På Programmet, 1992 - 2,043 mill
  5. Fotball: England - Norge, 1992 - 2,028 mill
  6. Kveldsnytt, 230694 - 2,011 mill
  7. Finale Eurovision 2009 - 2,011 mill
  8. Tande -På Programmet, 1992 - 2,006 mill
  9. Tande -På Programmet, 1992 - 1,989 mill
  10. Finale Eurosong, 2010 - 1,989 mill

(Siden det ble daglige tv-målinger)

Norge-Mexico 1994 VM

Aldri har det vært målt flere seere til en norsk tv-sending enn da Norge spilte mot Mexico under fotball-VM i 1994. 2 millioner 139 000 norske tv-seere fulgte kampen.

Foto: Richardsen, Tor / Scanpix