Programstatistikk 3_1
Her er du: NRK.no > Informasjon > Programstatistikk Sist oppdatert 10:21
 

Radioundersøkelsen

De offisielle lyttertallene for radio i Norge stammer fra en panelundersøkelse driftet av TNS Gallup.

Publisert 03.11.2003 08:44. Oppdatert 28.06.2007 13:18.
Panelet består av et representativt utvalg på 500 personer som bærer et såkalt personlig meter eller PPM (Portable People Meter). Dette meteret registrerer fortløpende eksponering for radiolyd. PPMen ser ut som en liten personsøker, og fanger opp kodede signaler fra alle de store radiostasjonene i Norge. Radiolytting måles i befolkningen 12 år +.

PPM er en forholdsvis ny teknologi. Norge er et av de første landene i verden som har tatt i bruk elektroniske målinger for å kartlegge radiolytting i befolkningen. Metoden ble innført som offisiell måling for de landsdekkende radiokanalene i Norge i mai 2006. Tidligere målte man radiolytting ved å gjennomføre 60 000 telefonintervjuer årlig. Mens denne metoden først og fremst ga erindringsdata, det vil si at man målte hva folk husket at de hadde lyttet til, gir PPM-teknologien mer eksakte svar på hva folk har blitt eksponert for av radiolyd.
I tillegg til PPM gjennomføres det fremdeles 30.000 telefonintervjuer årlig. Dette for å kunne fange opp radiolytting for de mindre, enkeltstående lokalradiokanalene, samt for NRKs distriktskontorer.
Den offisielle radioundersøkelsen er et samarbeid mellom NRK, P4, Kanal 24, Radio 1 Storby, Aller Edge og Lokalradioforbundet.


De viktigste målebegrepene for radio:



MARKEDSANDELER: Radiokanalens andel av den totale tiden brukt til radiolytting i et gitt tidsrom.

DEKNING: Gir antall personer som har vært innom en kanal i minimum 1 minutt.

DEKNING I %: Prosentvis andel av befolkningen som var innom kanalen i det aktuelle tidsrommet.

LYTTETID: Et mål på hvor lenge folk lytter til radio. Lyttetid oppgis alltid i minutter.



Ny tv-kanal fra NRK

3. september utvider NRK sitt tilbud, bl.a. med en tredje tv-kanal - NRK3. Kanalen formidles i alle digitale fjernsynsnett.

NRK størst på nett

Ifølge TNS Gallups første sammenlignende undersøkelse av bruk av videoinnhold på nettet, er NRK Nett-TV Norges mest populære videotjeneste.

NRK i 2006

I NRKs allmennkringkastarrapport for 2006 kan du lese, sjå og høyre om noko av det NRK har produsert i året som gjekk.

SISTE NYHETER OM NRK

NRKs publikumsservice

Kvart år svarer publikumsservice i NRK på meir enn 75.000 spørsmål frå publikum. Kan vi hjelpe deg?
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no