I gjennomsnitt har NRKs digitale radiokanaler 462 000 lyttere hver dag. Flest har NRK P1+ med 171 000 daglige lyttere, mens NRK mP3 med tenåringer som fremste målgruppe har 163 000 lyttere en vanlig dag.
Les mer: Dette byr NRK P1+ på
Les mer: NRK mP3 - Alltid musikk - Aldri reklame
Det nyeste tilskuddet, rocke- og musikkanalen NRK P13, har siden åpningen hatt gjennomsnittlig 42 000 lyttere daglig.
TNS Gallup står bak lytterundersøkelsen som viser at den totale radiolyttingen også økte i første kvartal i 2014. Etableringen av nye, digitale radiokanaler står for en stor del av økningen.
Flere og bedre radioopplevelser
NRKs radiosjef, Marius Lillelien, er godt fornøyde med tallene.
- Målet med digitaliseringen av radiomediet er å gi hele landet et mye større og bredere radiotilbud. At nesten en halv million mennesker lytter til våre digitale kanaler bare noen måneder etter at noen av dem ble lansert, er over all forventing. Det brede tilbudet gir flere en enda bedre radioopplevelse, sier Lillelien.
Les også: 45 prosent lytter digitalt
83 000 hører på NRK Alltid Nyheter
Det er første gang at lytterundersøkelsen gir spesifikke tall for for NRK mP3 og NRK Alltid Nyheter; NRK mP3 har altså i gjennomsnitt 163 000 daglige lyttere, mens det i snitt er 83 000 som hører på NRK Alltid Nyheter.
Det nyeste tilskuddet i NRKs digitalkanalportefølje, rocke- og musikkanalen NRK P13, har siden åpningen hatt gjennomsnittlig 42 000 lyttere daglig.
Kjærlig mottakelse av NRK P13
- NRK P13 har fått en bra start med mye kjærlig mottakelse i sosiale medier. Kanalen leverer daglig innhold som gjør norsk radio mer mangfoldig, og målet er å nå 80 000 mennesker hver dag med kanalen i løpet av året, sier radiosjef i NRK, Marius Lillelien.
Les mer: Dette byr NRK P13 på
Han gleder seg også over at så mange unge hører på mP3.
- NRK mP3 er viktig fordi kanalen når ut til den gruppa hvor NRK tradisjonelt står svakest; tenåringene. At kanalen når over 160 000 lyttere hver dag gir den stor gjennomslagskraft, og vi kommer til å satse mer på å gi kanalen unikt innhold i åra framover, NRKs radiosjef Marius Lillelien.