Mer om teksting på de nye hjelpesidene til NRK - hjelp.nrk.no.
- Tekstingen finnes, men den kan være vanskelig å finne fram til, sier Per Breivik ved NRKs Publikumsservice.
Han og hans kolleger hjelper daglig tv-seere med å finne fram til og aktivisere tekstingen. - Du kan slå av og på tekstingen som du selv ønsker det, sier Breivik.
Men framgangsmåten for å finne fram til tekstingen varierer fra tv-dsitributør til tv-distributør og har du ikke en tv-boks, men en innebygd dekoder er det forskjeller fra tv-apparat til tv-apparat.
Finsk gir teksting!
- Viasat er kanskje verst i klassen. Der må du aktivisere finsk for å hente fram "teksting for hørselshemmede". Det er det ikke helt enkelt å skjønne uten videre, sier Breivik.
NRKs Publikumsservice hjelper gjerne de som strever med å finne fram. På NRKs hjelpsider på nrk.no finnes det også en detaljert beskrivelse og lenker videre til bruksansvisninger for å hente fram teksting hos de ulike tv-tilbyderne.
NRK tekster det meste
NRK tilbyr teksting både av NRK1, NRK2, NRK3/Super. Det betyr at sitter du og ser for eksempel Dagsrevyen kan du velge å se den tekstet.
Grunnregelen er at NRK tekster så å si alt som sendes, uansett om det er utenlandsk eller norsk tale, men tekstingen av norsk tale må hentes fram.
Det kan du gjøre både via fjernkontrollen som såkalt DVB-tekst som sendes separat eller du kan finne teksingen via tekst-TV.
Les mer: Slik henter du fram teksting på fjernsynsapparatet ditt
Mange hørselshemmede
Med mer enn 800 000 hørselshemmede i Norge er det mange som setter pris på å kunne hente inn og få tv-programmene tekstet.
Alle som distribuerer tv-signaler i Norge er også pålagt å videreformidle tekstingen av programmene.
Redaktør i Din Hørsel, medlemsbladet til Hørselshemmedes Landsforbund, Tor Slette Johansen, sier de også får mange henvendelser om dette.
- Vi har en snittalder på 72 år på våre medlemmer, så det er veldig mange av dem som oppfatter dette som et stort problem, sier Johansen.
Også Hørselshemmedes Landsforbund legger vekt på å veilede sine medlemmer og hjelpe dem til å finne fram til tekstingen. Både gjennom medlemsbladet og ved å skolere sine tillitsvalgte.
NRK Publikumsservice hjelper gjerne
NRKs Publikumsservice loser daglig mange på rett vei for å finne fram til tekstingen.
- Mange mener jo at NRK ikke tekster programmene når de tar kontakt med oss. Det er som regel feil. Tekstingen finnes, det er bare ofte kronglete å finne den fram, sier Breivik ved Publikumsservice videre.
Spør nabojenta
Han tipser ofte eldre om å engasjere et barnebarn eller nabojenta for å finne fram til tekstingen.
-Det er et faktum at den oppvoksende generasjon ofte har mye lettere for å finne fram på fjernkontroller og menyer, fortsetter han.
Plikter å tilby teksting
Alle tv-distributører i Norge plikter å tilby «teksting for hørselshemmede». Men det er veldig ulik praksis for hvordan den er å finne.
Det er for eksempel ikke enkelt å forstå at Viasat-kunder må endre språkvalget fra norsk «NOR» til finsk «FIN» for å få fram tekstingen. Da vil plutselig tekst både for utenlandsk tale og for hørselshemmede bli synlig!
- Ja, det er ikke vanskelig å skjønne at mange sliter, sier Breivik.
Sjekk språkvalg
Hos de andre tv-distributørene er ikke tekstingen så godt gjemt som hos Viasat. Som en regel vil man finne et valg «teksting for hørselshemmede» under valget «språk», «språkvalg» eller «language» i menyen.
- Og har man funnet fram en gang, så finner man jo lettere fram neste gang. Kontakt oss hvis du ikke finner fram ved egen hjelp eller etter å ha lest rettledningen her på nrk.no, sier Per Breivik ved NRKs Publikumsservice.
NRKs Publikumsservice når du på telefon 23 04 70 00 eller via en e-post til info@nrk.no.
Du finner NRKs Publikumsservice også på Facebook: Bli venn med NRK