NRK er stadig et førstevalg for norske radiolyttere og NRK P1 stadig Norges suverent største radiokanal, viser årstallene fra TNS Gallup.
En vanlig dag i 2013 var det 2,975 millioner nordmenn som lyttet til radio. I siste kvartal i fjor var tallet steget til 3,067 millioner lyttere.
Andelen NRK-lyttere har ligget på rundt 2,1 millioner både i 2012 og 1013, men også her med en stigning i siste kvartal i fjor.
Se tallene:
Ikke direkte sammenlignbare
Medieforsker Tor Eide ved NRK Analyse presiserer at endringer i målemetoden gjør at 2013-tallene ikke direkte kan sammenlignes med 2012-tallene.
- Endringen gir et riktigere bilde av radiolyttingen i Norge. Det betyr ikke at radiolyttingen reelt har gått ned, men at den forrige metoden ga høyere tall, sier Eide.
NRK P1+ endret radiomarkedet
NRK P1+ som kom som et brak inn i det norske radiomarkedet fra og med 2. oktober i fjor er ikke med i den offisielle målingen av radiolyttingen i Norge før i år.
Målingen som ble gjort et par uker at kanalen var kommet på lufta viste imidlertid en pangstart for P1+.
Kanalen fikk raskt et snitt på 185 000 lyttere og etablerte seg som Norges sjette største radiokanal. Når kanalen blir en del av de ordinære radiomålingene i 2014 får vi svar på om kanalen har etablert seg på dette høye nivået.
- Vi vet at NRK P1+ har fått en solid posisjon hos radiolytterne. Derfor er også radiomarkedet totalt endret sammenlignet med 2012. Det må vi også ha i mente når vi ser på årstallene, påpeker Eide.
Les også: Folk elsker eldreradio
Enda en ny NRK-kanal
28. januar kommer NRKs neste mertilbud i en ny heldigital radioverden. Da lanseres NRK P13 og spenningen er stor til hvordan den vil slå an hos radiolytterne.
Den daglige lyttertiden holder seg også veldig stabil hos radiolytterne, viser årstallene fra TMS Gallup.
Les også: Klart for NRK P13
129 minutter radiotid
En gjennomsnittelig radiolytter hørte radio i 129 minutter i 2013. Eksakt det samme som i 2012. NRK-lytteren hørte radio i 120 minutter (mot 121 i 2012) og P1-lytteren lyttet to minutter mer i 2013 enn i 2012. (120 mot 118 minutter).
Tar vi med både de som hører på radio og de som ikke hører ble det i snitt lyttet 90 minutter på radio i Norge i 2013 av hvermannsen.
NRK har 2/3-deler av radiomarkedet alene
Ser vi på markedsandeler hadde NRK 64,6 prosent av radiomarkedet alene i 2013, mot 65,8 prosent i 2012. P1 alene hadde over halvparten av radiomarkedet med 50,8 prosent.
P4 er et klart andrevalg for norske radiolyttere. P4 har stadig over 20 prosents markedsabdel. Radio Norge vokste fra 9,8 prosent i 2012 til en prosentandel på 11,4 i 2013.
300 000 P2-lyttere- en halv million P3-lyttere
NRK P2 vokste fra 5 til 5,1 prosent markedsandel fra 12 til 13. Det gir P2 et snitt på 310 000 lyttere i 2013.
NRK P3 har på årsbasis gått ned i markedsandel. Fra 8,1 i 2012 til til 7,3 av radiomarkedet i 2013. Men i fjor høst gjorde P3 et byks opp igjen og hadde en markedsandel på 8,7 prosent eller 565 000 daglige lyttere i fjerde kvartal i 2013.
Les også: Dette er NRKs radiotilbud