Sterkt trafikkerte veistrekninger som Opera-, Vålerenga-, Tåsen- og Smestad-tunnelene i Oslo er på lista over de 22 stedene i Oslo, Akershus og Oppland der monteringen av DAB-sendere nå starter.
Her blir det nå fullt digitalt radiotilbud og mulighet til publikumsvarsling via digital radio i nødsituasjoner. Innen år 2017 skal mer enn 260 tunneler landet over ha slikt utstyr på plass.
Erstatter FM-beredskap
Målet er at når FM-nettet er planlagt slukket i 2017, skal DAB-dekning være på plass i alle tunnelene som i dag har FM-beredskap.
I Østlandsområdet har det blitt montert DAB-utstyr siden 2007, i 2013 ble flere sentrale tunneler digitalisert, nå får de resterende DAB. Dermed vil Statens Vegvesen Region Øst være i mål med sitt DAB i tunnel-prosjekt.
Gjøres av sikkerhetshensyn
Tidligere har tunnelberedskapen og muligheten til å få ut trafikkmeldinger vært basert på FM og NRK P1.
Gjennom oppgradering av radiosenderne i tunnelene fra FM til DAB vil både tunnelsikkerheten bli bedre og lyttertilbudet for alle bilister, bli vesentlig bedre.
- Av sikkerhetshensyn skal det være kringkastingsanlegg i alle tunneler over en viss lengde. Når FM-nettet legges ned er det viktig at radioutstyret i disse tunnelene er oppgradert til DAB, sier prosjektkoordinator Ole Laurits Gripstad i Statens vegvesen i en pressemelding.
Han legger til at FM-utstyret ikke fjernes fra tunnelene, DAB kommer i tillegg til FM.
Alle nye tunneler som er minst 500 meter lange eller hvor det pr døgn i snitt kjører mer enn 5 000 kjøretøyer, skal få DAB-sendere.
I årets statsbudsjett var det satt av 185 millioner kroner til DAB og nødnett i riksveitunneler.
Hele kanaltilbudet i tunnelene
Gjennom oppgradering av radiosenderne i tunnelene fra FM til DAB vil både tunnelsikkerheten bli bedre og lyttertilbudet for alle bilister vil bli vesentlig bedre. DAB-senderne i tunnelene vil by på hele kanaltilbudet.
Firmaet Paneda i Selje har blitt en svært sentral samarbeidspartner for Statens Vegvesen for å få på plass nødnett og DAB-nett med mulighet for "innsnakk" av trafikkmeldinger.
Også tidligere har Selje-firmaet levert slikt utstyr i en rekke tunneler. Nå gyver de løs på 22 nye anlegg i tunneler i det sentrale Østlandsområdet.
Mer enn 260 tunneler får DAB
Totalt vil mer enn 260 tunneler i riksveinettet landet over få DAB-sendere. I tillegg blir det DAB-sendere også i en rekke andre veitunneler.
I fjor kom mye DAB-utstyr på plass i norske tunneler, i år kommer enda mer og målet er at utbyggingen skal være fullført til år 2017 når FM-nettet er planlagt tatt ned.
Får DAB-sendere i 2015:
- E18 Operatunnelen (Oslo)
- E6 Vålerengatunnelen (Oslo)
- Rv162 Hammersborgtunnelen (Oslo)
- Rv162 Vaterlandstunnelen (Oslo)
- Rv150 Granfosstunnelen 1 (Akershus)
- Rv150 Granfosstunnelen 2 (Oslo)
- Rv150 Tåsentunnelen (Oslo)
- Rv150 Smestadtunnelen (Oslo)
- Rv4 Gruatunnelen (Oppland)
- E16 Røstetunnelen (Oppland)
- E16 Lunnertunnelen (Oppland)
- E6 Follotunnelen (Akershus)
- E6 Smiehagen tunnel (Akershus)
- E6 Nordbytunnelen (Akershus)
- E6 Nøstvettunnelen (Akershus)
- Rv23 Vassumtunnelen (Akershus)
- Rv 23 Frogntunnellen (Akershus)
- Rv 23 Oslofjordtunnelen (Akershus)
- Rv159 Blåkolltunnelen (Akershus)
- Rv159 Rælingstunnelen (Akershus)
- E16 Kjørbotunnelen (Akershus)
- Fv160 Bekkestuatunnelen (Akershus)
(I Oslo-området har allerede disse tunnelene DAB-sendere med mulighet til å gå inn med trafikkmeldinger: Ekeberg-, Svartdal-, Festning-, Bjørvika- og Lørentunnelen)