Hopp til innhold

Prisene for kinesisk kunst til himmels

Kunstbrekket i Bergen kostet 4,1 millioner kroner, men kunne blitt langt dyrere. Tyvene gikk nemlig rett fordi de mest verdifulle gjenstandene, forteller kunstekspert Alastair Gibson.

Kinakunsten skjules for publikum

I SKJUL: Kinasamlingen er gjemt vekk, etter det siste tyveriet i januar i år.

Kineserne vil ha tilbake kunstverk som de mener ble stjålet eller svindlet ut av landet for en slikk og ingenting, da landet var inne i en historisk svak hundeårsperiode rundt og etter overgangen til 1900-tallet.

Trolig er dette bakgrunnen for flere vågale raid mot museer, samlinger og utstillinger som huser kinesisk kunst over hele Europa de siste årene.

– De siste ti-femten årene har prisene på kinesisk kunst gått til himmels. Kineserne har fått råd til å kjøpe tilbake sin kulturelle arv og historie, sa kunstekspert Alastair Gibson, da han vitnet per telefon for Bergen tingrett tirsdag.

Forsvinner i Kina

Tyveri fra kinasamlingen

HER FORSVINNER KUNSTEN: Foto fra overvåkningskamera viser en målretta gjerningsmann på vei ut av Kinasamlingen i Bergen.

Foto: Politiet
Kunst

FORSVUNNET: De 25 gjenstandene som ble borttatt, er ikke funnet igjen.

Foto: Kunstmuseene i Bergen

Gibson har jobbet med verdsetting av kunst gjennom to tiår for auksjonshuset Sothesby's i London, og er en av Europas ledende kunsteksperter.

Etter brekket mot Kinasamlingen i Bergen i januar, ble Gibson hyret inn for å vurdere prisen på de 25 gjenstandene som ble stjålet av de seks mennene som nå står tiltalt etter den såkalte mafiaparagrafen.

– Kunsten kan ha havnet på illegale markeder i europeiske storbyer, som for eksempel Paris. Men det er Kina som er primærmarkedet for denne typen tyvegods. Dermed er jeg redd for at det er små sjanser for å finne igjen kunsten, sier Gibson.

Kina-ekspert, forfatter og tidligere NRK-journalist Torbjørn Færøvik mener Kinas ønske om å få kunsten sin tilbake gir en viss sosial aksept i enkelte samfunnslag om at det er også er greit å stjele den tilbake.

I flere år har Kina gjort krav på sine gamle kunstverk fra museer og utstillinger i Vesten. Omtrent ikke én gjenstand er tilbakeført, i frykt for at det skal skape presedens.

– Kinas krav er til en viss grad berettiget. Unescos retningslinjer er at man skal strekke seg veldig langt for å imøtekomme krav om kunst som ble ført ut av opprinnelsesområdet, sier Færøvik.

Stjeler tilbake kulturarven

kunst

VERDIFULL: En av statuene som ble stjålet fra Kinasamlingen i Bergen.

Foto: Kunstmuseene i Bergen
De stjålne gjenstandene fra Kinasamlingen

TAKSERT: Kunsten som ble borte er verdt minst 2,5 millioner kroner, ifølge kunsteksperten Alastair Gibson.

Foto: Kunstmuseene i Bergen

Kina-samlingen i Bergen er en av Europas største og var en gave fra Johann Wilhelm Normann Munthe, som var kunstsamler og general i den kinesiske hæren.

Kina-ekspert Færøvik peker på at Munthe kjøpte kunsten da Kinas keiserdynasti var i ferd med å gå opp i limingen, og at bergenseren benyttet seg av det som i dag vil bli omtalt som ganske uortodokse metoder for å få tak i gjenstandene.

Kina er verdens eldste eksisterende sivilisasjon. Etter 30 års massiv økonomisk vekst, ligger Kina an til å bli verdens neste supermakt.

– Kina har de siste 30 årene fått rundt 100 millioner borgere som har vestlig kjøpekraft. Det har vokst frem klasse av rike mennesker som kan bla opp store penger for kunst, sier Færøvik.

Noah Charney, som har utdannet seg innenfor kunstkriminalitet og driver bloggen The Secret History of Art, mener det i enkelte kretser i Kina er status med stjålet kunst.

I et skriftlig intervju med NRKs journalist, som senere ble publisert i sin helhet på hans blogg, skriver han at det kan være både store mafiakarteller og mindre organiserte grupper som stjeler kunsten fra Vesten.

– Kjøperne i Kina viser frem disse kunstverkene med stor stolthet, og legitimerer kjøp av tyvegods med at verket hører hjemme der. Det blir ansett som positivt at noen sørger for at kunstverkene blir "frigjort", mener Charney.

Flere kunstbrekk i Europa

reward

«SUBSTANTIAL REWARD»: Det utloves en massiv dusør, for de som klarer å finne den stjålne kunsten fra Cambridge.

Raidet mot Permanenten i Bergen er bare ett av flere brekk mot kinesiske kunstutstillinger i Europa de siste årene.

Bare to år før innbruddet i januar, ble den samme samlingen i det samme bygget utsatt for tyver, uten at tilstrekkelige sikringstiltak ble iverksatt.

I august 2010 ble Kina slott i Stockholm, eid av den svenske kongefamilien, utsatt for innbrudd. Verdifullt porselen blir stjålet i det svensk politi definerte som en bestillingsjobb.

I England har det vært to store kinakunst-raid i fjor. Først ble kinesiske gjenstander for rundt 20 millioner kroner ved Universitetet i Durham.

– Et svært godt organisert innbrudd, konkluderte britisk politi.

Det største raidet i Europa skjedde i april 2012, da flere personer brøt seg inn i Fitzwilliam Museum i Cambridge.

Til sammen forsvant verdier for flere hundre millioner kroner, ifølge BBC.

Felles for alle innbruddene er at gjenstandene aldri er funnet igjen, selv om man i to av tilfellene har pågrepet selve tyvene. Bakmennene er aldri identifisert.

Hemmelig takstrapport

Alastair Gibson verdsatte den stjålne kunsten fra innbruddet i Bergen til over 2,5 millioner kroner.

Til sammen regner Kode med at innbruddet har kostet dem 4,1 millioner kroner, inkludert reparasjoner av skadde gjenstander og utgifter til merarbeid.

– Taksten er satt ut fra hva det vil koste museet å erstatte de tapte gjenstandene, sier Gibson.

Selv har Vestlandske Kunstindustrimuseer gitt opp håpet om å få tilbake de 25 gjenstandene.

– Det er jo det vi ønsker, men vi må vel innse at det er liten sjanse for at de dukker opp, medgir styreleder Rolf Johansen.

Det var også Alastair Gibson som takserte tapet etter innbruddet i 2010, en sum som fortsatt er hemmelig.

– Det er en sak vi nå har gående med forsikringsselskapet vårt, sier Johansen.

– Lite kunnskap om kunst

Ifølge Gibson bærer tyveriet fra Kinasamlingen i Bergen preg av å ha blitt gjort av noen som ikke har kunnskap om kunst. I løpet av rettssaken har de to hovedtiltalte mennene flere ganger fremhevet nettopp dette.

Forklaringen står til troende, ifølge kunstekspert Gibson.

– Nå skal jeg være litt forsiktige med mine uttalelser, i og med at dette er en pågående rettssak. Men som et eksempel valgte tyvene å ta noen forholdsvis store skulpturer av liten verdi. Ved siden av sto flere mindre, men langt mer verdifulle vaser, sier Gibson.

På vei til montrene som ble knust og robbet, har de to tyvene oversett flere gjenstander av stor verdi, ifølge den britiske kunsteksperten.

Livredd bakmannen

Hvem som bestilte og organiserte innbruddet i Kinasamlingen i Bergen er et mysterium.

Politiet famler i blinde. De seks som står tiltalt for brekket har i Bergen tingrett nektet å fortelle noe om hvem de hadde kontakt med i forkant av aksjonen, uten om at det er en mannsperson.

– Jeg er mer redd for ham enn jeg er for å sitte i fengsel, sa en av de to hovedtiltalte i saken, da han vitnet forrige uke.

Aktor Magne Sylta har så langt avvist å kommentere hvem politiet tror bestilte innbruddet, samt hvor de tror kunsten befinner seg nå.