Hopp til innhold

Bergen vil ta betalt for p-plass til elbiler

Elbilistene skal ikke få parkere gratis i p-hus lenger. – Politikerne holder folk for narr, sier Tom Sverre Tomren i Miljøpartiet De Grønne.

Tesla

LADING: Salget av elbiler har økt kraftig de siste årene. Miljøpartiet De Grønne frykter at dersom de økonomiske godene med elbilen forsvinner, vil det skremme potensielle kjøpere bort.

Foto: ROBERT GALBRAITH / REUTERS

Salget av elbiler har tatt av, og Norge kan nå målet om 200 000 elbilister lenge før fristen, 2020.

Bergen har så langt vært eneste av de større byene i Norge som har latt elbiler få stå gratis på parkeringshus i byen. Det kan det bli slutt på til høsten.

– Vi så at en større andel av elbiler tok opp parkeringsplassene, sier finansbyråd Liv Røssland (Frp).

Neste uke skal byrådet legge fram et forslag for bystyret, der de vil foreslå å ta betalt for parkering ved alle de kommunale anleggene.

– Det rimer ikke med noen ting, svarer Tom Sverre Tomren, som sitter på fylkestinget for Miljøpartiet De Grønne.

Mobiliserer

MDG: – Det henger ikke på greip å fjerne en ordning som akkurat har begynt å fungere, sier Tom Sverre Tomren.

Foto: MDG

Fjerner fungerende ordning

– Nå begynner ordningene for elbiler å fungere, folk kjøper elbiler. Så skal vi ta vekk stimuleringsordningen, akkurat når det har begynt å fungere, sier Tomren.

Han mener Bergen ikke kan sammenlignes med andre norske byer, fordi Bergen har hatt et stort problem med luftforurensing.

Ved å ta vekk en av ordningene som gjør det lønnsomt å kjøre elbil, kan de som vurderer å kjøpe biler bli skremt vekk, hevder miljøpolitikeren.

– Svært mange som kjøper elbil har gjort et økonomisk regnestykke på det. Det har vært hele forutsetningen for kjøpet, sier Tomren.

– Å plutselig si at elbiler skal begynne å betale, det er å holde folk for narr. Det sender heller ikke et godt signal til de som nå vurderer å kjøpe elbil.

Skal få lade gratis

Liv Røssland

BYRÅDET: – Dette vil ikke velte lasset for potensielle elbilister. De må være med på å betale for p-husene, sier Liv Røssland, finansbyråd i Bergen for Frp.

Foto: Sølve Rydland

Finansbyrådet tror ikke potensielle kjøpere vil snu på grunn av parkeringsavgifter. Kommunen vil gi elbilsjåfører en rabatt.

Bilister med diesel- eller bensinbil betaler 12 000 kroner i året for parkeringsabonnement. Elbiler får 25 prosent rabatt og skal betale 9 000 kroner.

I tillegg vil byrådet øke antallet ladestasjoner for elbiler i bygarasjen, fra 25 til 75. Elbilene skal fortsatt få lade gratis, ifølge Røssland.

Samtidig har Bergen blitt kåret til en av landets verste byer å kjøre elbil i. Der Oslo har 500 ladestasjoner, har Bergen hatt 30.

– Elbiler er sterkt subsidiert. De betaler ikke bompenger og har veldig få avgifter. Der er veldig gode ordninger for elbiler. Jeg har ingen tro på at dette vil velte lasset for dem, sier Røssland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bergen forurensing luftkvalitet

FORENSING: Luftforurensingen i Bergen har vært et alvorlig miljøproblem for kommunen i mange år.

Foto: Pål Bentdal

– Byrådet tenker bare penger

Tomren tror finansbyråden undervurderer hvor viktig de lønnsomme ordningene er for dem som velger elbil.

– Store deler av befolkningen som kunne tenke seg å kjøpe elbil, gjør det med økonomi som årsak. Dette her handler om at Bergen kommune vil tjene penger. Det koster å la en elbil parkere gratis, når man kan ta betalt fra en diesel- eller bensinbil. Derfor fjerner de en ordning som fungerer godt, sier Tomren.

– Jeg tror ikke dette er med på å velte lasset for potensielle elbilkjøpere. De må være med på å betale regningen for parkeringshusene, svarer Røssland.