– Planen er ambisiøs, men vi har forsøkt å tenke hva som er mulig å få til. Vi ønsker å skru dette ytterligere til for å oppnå realistiske mål, sier avtroppende klimabyråd Henning Warloe (H).
I dag legger han frem Bergen kommunes nye klimahandlingsplan ut på høring:
- Personbiltrafikken skal reduseres med ti prosent innen 2020.
- Forbud mot fyring med olje.
- Strømforbruket skal ikke øke frem mot 2020, selv om vi blir flere innbyggere.
- En kollektivtrafikk helt uten utslipp av klimagasser.
Med disse tiltakene legger Warloe press på Hordaland fylkeskommune, som har ansvaret for kollektivtrafikken.
Skal kjøre på biogass
– Ja, det er ambisiøst, men jeg mener det er mulig å få til. Dette handler om vilje og å få byen til å fungere på en grønnere måte. Vi fortsetter Bybane-utbyggingen og ønsker fortsatt trolleybussatsing i Bergen, gjerne også en utvidelse. Det viktigste tiltaket blir å få biogass-bussene på plass. Vi bygger en biogassfabrikk som etter planen skal forsyne 100 busser, sier klimabyråden til NRK.
Avtroppende leder i samferdselsutvalget, Gustav Bahus fra Fremskrittspartiet, tror ikke dette er særlig realistisk å få til en utslippsfri kollektivtrafikk innen fem år.
– Dette virker på meg urealistisk, men det er et edelt mål, og bergensdalen og sentrum har krav om friskere luft. Men å skifte ut alt av kollektivt, og ikke bruke fossilt brensel, virker veldig vanskelig, sier Bahus.
Må skifte ut 500 busser
Ifølge administrasjonen i fylkeskommunen må mellom 400 og 500 busser må byttes ut for å nå målet. I dag er det kun Bybanen og seks trolleybusser som ikke slipper ut CO₂.
– Dette er rimelig ambisiøst. Jeg tror det hadde vært bedre å kalle det lavutslippsmål enn nullutslippsmål, sier Atle Kvåle fra Ap.
Natalia Golis fra Miljøpartiet De Grønne er langt mer optimistisk, og mener dette er mulig for Bergen å få til. Hun viser til at fylkeskommunen har gjort et lignende vedtak med sin klimaplan.
– I forhold til de nye teknologiske løsningene er dette mulig. Dette er en fabelaktig nyhet. At man nå har tallfestet dette, stiller vi oss 100 prosent bak, og er villige til å ta ansvaret, sier Golis.
Tore Skogland i Naturvernforbundet sier følgende:
– Dette er noe byen Bergen og fylket bør ha som ambisjon å få til!