Hopp til innhold

Viftene sviktet under tunnelbrannen

Viftene i Måbøtunnelen sviktet da det begynte å brenne. Statens vegvesen medgir at tunnelen ikke oppfyller dagens sikkerhetskrav.

Brann i Måbøtunnelen

De store viftene blir styrt fra et styrepanel på utsiden av tunnelen og er ikke fjernstyrt. Viftene sviktet da det brøt ut brann torsdag kveld.

Foto: Petter Lahlum

– Det ikke mulig å fjernstyre viftene i tunnelen. Det er noen lokale, gamle vifter som har stått der lenge, sier trafikkoperatør Ken Ove Holm ved Vegtrafikksentralen.

Torsdag kveld tok en semitrailer som hadde en gravemaskin på hengeren fyr i Måbøtunnelen i Eidfjord i Hordaland. Det var kraftig røykutvikling i tunnelen og ifølge politiet var sjåføren heldig som kom seg ut i tide.

– Vi var heldige

– Det var problemer med viftene. De startet ikke opp før etterhvert. Det er klart at viftene hadde lettet på arbeidet vårt om de hadde gått skikkelig fra starten av, sier varabrannsjef Frede Olaussen i Eidfjord.

Gode vindforhold og semitrailerens plassering, i tunnelen, var avgjørende for at brannmannskapet hadde gode arbeidsforhold.

– Vi var heldige. Det var mye røyk. I dette tilfellet stod semitraileren på nedsiden av tunnelen, omtrent 300 meter inne. Vi hadde gode vindforhold som trakk røyken oppover. I tillegg skapte stigningen på tunnelen en skorsteineffekt som fikk røyken til å sive oppover, sier varabrannsjefen.

Frede Olaussen, Eidfjord brannvesen

– Viftene var det problemer med. De startet ikke opp før etterhvert. Det er klart at viftene hadde lettet på arbeidet vårt om de hadde gått skikkelig fra starten av, sier varabrannsjef Frede Olaussen i Eidfjord.

Foto: Tale Hauso / NRK

Oppfyller ikke dagens krav

Måbøtunnelen har en stigning på 7 prosent og er 1893 meter lang. På et tidspunkt kom det kraftig røyk ut av begge ender.

– Vi hadde også noen egne små vifter som vi tok i bruk. Hadde viftene i tunnelen virket så kunne vi styrt røyken i mye større grad, sier Olaussen.

Måbøtunnelen ble åpnet i 1984. Den er utstyrt i tråd med det som var vanlig i byggeåret, og oppfyller derfor ikke dagens krav etter de nye forskriftene.

– Jeg kjenner ikke til detaljene på hvorfor viftene ikke startet opp. Vi fikk ikke startet dem opp før i steg to. Vi kjenner heller ikke grunnen til at bare deler av dem startet opp, sier prosjektleder Lars Øyre ved Statens vegvesen.

– Kan alderen på tunnel og vifte være årsak til svikten?

– Nå vet vi ikke helt hva som har skjedd her, sier han.

Brann i Måbøtunnelen

Brannmannskapet går alltid inn i tunnelene der det er minst røyk. I dette tilfellet var det på nedsiden av tunnelen, med andre ord vestsiden.

Foto: Gunvall Medhus

Omfattende skader

Måbøtunnelen står på listen over tunneler som skal under rehabilitering innen 2019, ifølge Øyre.

Han kan ikke si om denne rehabiliteringen kommer i seneste laget.

– Først må vi finne ut hva som kunne vært annerledes.

Skadeomfanget i tunnelen er omfattende. Politietterforskningen er utsatt til tunnelen er sikret. Først da blir vraket tatt ut.

Måbøtunnelen

Skadeomfanget i tunnelen er omfattende. Blant annet har steiner er falt ned fra taket og ledninger er brent av.

Foto: Tale Hauso / NRK

Kan bli gjenåpnet i neste uke

– Det blir ikke gjort noe i tunnelen før geologen har vært der inne, sier politioverbetjent Per Helge Sekse ved Odda lensmannsdistrikt.

Skader i tunnelen gjør at det vil ta tid før gjenåpningen, ifølge Vegtrafikksentralen, men Vegvesenet melder at tunnelen kan bli åpnet for trafikk i neste uke.

Det er ingen lokal omkjøring i Måbødalen. Folk som skal videre må benytter seg av E16 over Filefjell, E134 over Haukelifjell eller riksvei 52 over Hemsedalsfjellet.

Brann i Måbøtunnelen