Hopp til innhold

Utsetter omstridt taxisystem etter politiske protester

Taxisjåførene skulle tvinges til å betale for å hente passasjerer på flyplassen. Lokalpolitikere talte samferdselsministeren midt imot – og nå utsetter Avinor taxisystemet.

Jan Valeur, Robert Aasmul, Arve Halvorsen

STERKE PROTESTER: Taxinæringen har gått hardt ut mot Avinors nye taxisystem. Her er blant andre Jan Valeur i Bergen Taxi, Robert Aasmul i Taxi 1 og Arve Halvorsen (t.h.) i Norges Taxiforbund på møte i Hordaland fylkeskommune. Der fikk de støtte av samferdselspolitikerne.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Et samlet samferdselsutvalg i Hordaland fylkeskommune ber Avinor droppe sitt nye Taxi Management Control System.

Nils T. Bjørke (SP)

VIL STOPPE TAXISYSTEM: Nils T. Bjørke (Sp).

Foto: Sølve Rydland / NRK

«Systemet vil handsama bussar, bane og drosjenæringa ulikt, noko som vil gå ut over dei reisande», skriver de i vedtaket.

– Vi er redde for at dette vil ramme de reisende. Vi har vel alle sett hvor travelt det er for drosjene når det kommer mange fly samtidig. Da er vi avhengige av at folk får drosje fort, og folk må også få velge de drosjene de selv vil. Vi må se hva vi kan gjøre for å stoppe dette, sier Nils T. Bjørke (Sp), leder i samferdselsutvalget.

Må betale og kan utestenges

Kommende mandag skulle Avinor etter planen innføre systemet på Flesland og Sola.

Parkeringsselskapet EuroPark skal tildele taxiturer og sanksjonere mot taxisjåfører som bryter reglene. Sjåførene må betale for å hente passasjerer, og utestenges fra flyplassene hvis de ikke signerer avtalen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har ingen innsigelser mot systemet, tross sterke protester og trusler om rettssak fra Norges Taxiforbund.

Frp: – Skeptiske

Men nå møter Solvik-Olsen motstand fra lokalpolitikerne, også partifeller.

– Vi er generelt skeptiske til slike ordninger, som fra Frp sitt syn påfører de reisende ekstra utgifter. Vi mener systemet gir en uheldig virkning for passasjerene, sier Gustav Bahus (Frp) i samferdselsutvalget.

Torsdag hadde de innkalt drosjenæringen til dialogmøte. På forhånd hadde fylkesadministrasjonen bedt politikerne vedta en uttalelse om at det nye taxisystemet er «svært problematisk».

Etter møtet med næringen bestemte politikerne seg altså for å gå enda lenger – og ba Avinor droppe hele systemet.

Taxiar på Flesland

KAN KASTES UT: Avinors nye regler gjør at sjåfører kan utestenges hvis de bryter reglene EuroPark håndhever. De må også betale for å hente passasjerer på flyplassen.

Foto: Ole Andre Lagmanndokk / NRK

Utsatt på ubestemt tid

Avinor var ikke representert på møtet, men ble holdt løpende orientert. Etter motstanden i fylkeskommunen har de nå bestemt seg for å utsette innføringen av systemet på ubestemt tid.

– Det er ikke avgjørende at det skjer mandag, men over tid må ordningen bli innført, sier Egil Thompson, konserndirektør i Avinor.

– Vi har fått melding om at ingen ting skjer på mandag, verken på Flesland eller Sola. Nå skal vi gå i dialog med Avinor for å få til et system som ikke er så kostnadsdrivende, sier Arve Halvorsen, styreleder i Bergen Taxi og nestleder i Norges Taxiforbund.

Næringen ønsker at Avinor skriver avtaler med taxiselskapene, og ikke med hver enkelt sjåfør, slik Avinor planla. Ifølge Halvorsen har svært få sjåfører signert avtalen som i utgangspunktet var påkrevd for å kunne hente passasjerer på flyplassene i Stavanger og Bergen fra mandag av.

– Hvis de hadde innført systemet nå, hadde det ikke vært taxier til å betjene flyplassene, sier Halvorsen.