Onsdag innfører Bergen kommune datokjøring i Bergen. Byrådet har lenge etterlyst flere tiltak for å bekjempe luftforurensningen: Lavutslippssoner, økte bompenger på dager med høy luftforurensing og hjemmel til å bortvise skip.
Det siste inkluderer de forurensende supplybåtene som ligger i Bergen Havn.
En avklaring fra staten lar vente på seg. Imens akter rederne å la båtene sine bli liggende.
LES OGSÅ:
– Ingen flytteplaner
Anders Arve Våge er administrerende direktør i DOF Management. Han opplyser til NRK at rederiet har to supplyskip ved havn i sentrum:
«Skandi Vega» som er på landstrøm, og «Skandi Skansen» som ikke er det.
– Vi har ingen umiddelbare planer for å flytte på båtene. Om det blir dårlig luftkvalitet veldig lenge kan det være aktuelt å flytte dem hjem til Austevoll, sier Våge.
– Har du dårlig samvittighet?
– Nei. Havnen må legge til rette for landstrøm. Da vil vi bruke dette, slik vi gjør med «Skandi Vega».
Flytter skip likevel
Onsdag morgen har DOF Management ombestemt seg. De flytter skipet «Skandi Skansen», som ikke ligger på landstrøm, vekk fra havnen i Bergen sentrum.
– Vi vil være med å bidra og gjøre vårt for at luften skal være bra. Nå har vi kun «Skandi Vega» igjen i sentrum, den er på landstrøm og forurenser ikke, sier Våge i DOF til NRK onsdag morgen.
LES OGSÅ:
|Bergenserne reagerer
NRK har i løpet av tirsdag ettermiddag og kveld mottatt mange reaksjoner på at bilistene må ta støyten, og ikke får lov til å kjøre bil, mens båteierne får forurense sentrum som før.
Ifølge Bergens Tidende vil noen beregninger ha det til at utslippene fra et supplyskip tilsvarer utslipp fra 4800 biler.
DOF-sjefen forstår at folk reagerer.
– Det er alvorlig at luften er dårlig. Men vi har ikke mange andre alternativer.
Olympic Shipping har to båter på Vågen: «Olympic Hercules» og «Olympic Pegasus».
– Skipene våre ligger der fordi de venter på bedre vær i Nordsjøen. De reiser ut med en gang været blir bedre. Vi kunne ligget på Hanøytangen eller Ågotnes, men er i Vågen fordi vi er beordret dit. Om Bergen Havn hadde bedt oss om å flytte oss hadde vi selvsagt gjort det, sier administrerende direktør Stig Remøy.
Etterlyser flere virkemidler
Byrådet klør seg i hodet og innrømmer at datokjøringen er det minst dårlige av de alternative miljøtiltakene de har tilgjengelige for øyeblikket.
– Datokjøring gjør hverdagen vanskeligere for mange, og det er ikke er tiltak vi ønsker å bruke. Derfor trenger vi flere muligheter, sier byrådsleder Harald Schjelderup.
Og spørsmålet om kommunen egentlig har lov til å sende vekk skip fra Bergen indre havn har ikke Klimadepartementet klart å gi et svar på på to år, skriver BT.
– Min bønn til regjeringen er enkel: Få fortgang i arbeidet med å gi byene flere miljøpolitiske virkemidler, sier klimabyråd Julie Andersland (V) i Bergen.
LES OGSÅ: