Hopp til innhold

Styrte redningsarbeidet fra nytt skip

Under en måned etter at Frode Røte tok kommando på KNM Otto Sverdrup, fikk han beskjeden: Et helikopter har styrtet ved Turøy.

Røte

KASTET UTPÅ: Om bord på nytt skip ble kommandørkaptein Frode Røte og hans mannskap sendt til Turøy.

Foto: Christian Lura

Sjøforsvaret var på plass ved Turøy tre kvarter etter ulykken, etter hvert med fem fartøy, dykkere og totalt 250 mannskap. Operasjonen ble ledet fra KNM «Otto Sverdrup», en av Norges nye fregatter som har ligget ved kai lenge.

– Vi overtok skipet 8. april, sier kommandørkaptein Frode Røte, skipssjef på «Otto Sverdrup».

De hadde så vidt fått kjørt nødvendige tester før de ble sendt til den største katastrofen i norsk helikoptertrafikk på 19 år.

– Det krevde en endring i «mindset», men det er militæret flinke på, sier Røte.

Tar med seg erfaringene

Fra KNM «Otto Sverdrup» ble alt letearbeidet i sjøen styrt.

– En fregatt er godt utrustet med radiokommunikasjon, og med personell som er god trenet. Vi prøver å ta med oss erfaringene over i et helt annet scenario, sier Røte.

De første timene var mannskapene innstilt på at de også så etter overlevende.

– Det er alltid kaotisk med informasjonsflyt i sånne situasjoner. Vi hadde ikke klart bilde av hva som hadde skjedd. Først etter de nærmeste timene skjønte vi omfanget av hendelsen, sier Røte.

Oppsummerte et god samarbeid

Onsdag samlet alle redningsetatene seg til oppsummeringsmøte for pressen på rådhuset i Øygarden. Den gjengse oppfatningen var at samarbeidet mellom politi, helse, brannvesen, sjøforsvar, sivilforsvar og frivillige grupper hadde fungert veldig godt.

Flere trakk frem at etatene har lært mye etter 22. juli, In Amenas og terrorberedskapen i fjor.

– Jeg har hatt fortløpende oppdateringer fra politiets stab. Det hadde ikke vært samarbeidsproblemer på noe vis. Det er vanskelig å sette tall, men det har vært mange hundre mennesker i innsats, sier stabssjef Gustav Landro i Vest politidistrikt.