– Dette er en viktig dag for hele Sør-Norge. Det er all grunn til å feire, sa statsministeren da han i dag klippet snoren og erklærte tunnelen for åpnet.
Seremonien åpnet med ett minutts stillhet for avdøde Inge Børslien, tidligere ordførerkandidat for Venstre i Odda og stor forkjemper for tunnelen, samt Olav Brattespe, som mistet livet i en arbeidsulykke ved Torsnes i august, under byggingen av tunnelen.
Kan føre til kommunesammenslåing
Mellom 1500 og 2000 fremmøtte var med på festlighetene, som skal fortsette utover dagen.
I sin tale sa også Jens Stoltenberg at tunnelen knytter folk i regionen tettere sammen. Han sa samtidig at tunnelen med tiden kan føre til regulering av kommunegrensene i Hardanger.
LES OGSÅ:
|Kutter reisetiden drastisk
Jondalstunnelen korter ned reisetiden mellom Bergen og Oslo via Odda/Haukeli med 40 minutter, og gir samtidig kommunen bedre veiforbindelse mot nabokommunen i vest, Kvinnherad.
Tunnelen er på 10,6 kilometer og strekker seg fra Nordrepollen i Kvinnherad til Torsnes i Jondal. Den første dynamittsalven gikk av 3. november 2009 og byggearbeidet har gått så fort at tunnelen åpner et helt år tidligere enn planlagt. Men kampen for tunnelen har pågått i over 30 år.
Nest lengst i Hordaland
Jondalstunnelen hadde en kostnadsramme på rundt 890 millioner kroner og er finansiert med en kombinasjon av statlige midler, fylkeskommunale midler, kommunale tilskudd og bompenger. De faktiske kostnadene skal ha kommet på 50 millioner mindre. Statens bidrag i gildet er på beskjedne 30 millioner kroner, mens fylkeskommunen tar hoveddelen av kostnadene.
Tunnelen blir den nest lengste i Hordaland, etter Folgefonntunnelen (11,1 km).
Det koster 100 kroner for en enkeltpassering i tunnelen, men prisen kan bli halvert med forhåndsbetalt abonnement. Dersom man kjører gjennom både den og Folgefonntunnelen i løpet av én time, blir man kun belastet for passeringen i Jondalstunnelen.
LES OGSÅ:
Har møtt mye motstand
Veien frem mot byggeprosessen var derimot lang og kronglete. Tunnelen har møtt sterk motstand fra både folk i Kvinnherad og Hardangerbru-forkjempere, som ifølge Bergens Tidende var redd for dårlige trafikktall over Hardangerfjorden.
Avisen skriver også at tunnelens styrking av Haukelifjell som et alternativ til Hardangervidda heller ikke har vært populær.
– Fikk nær syv millioner fra Trond Mohn
Det har også vært andre skjær i sjøen underveis. Tidligere ordfører Sigrid Brattebø Handegard forteller at jondølingene i 2009 fikk beskjed om å skaffe til veie 47 millioner kroner på én måned, dersom tunnelprosjektet skulle bli en realitet.
– Vi klarte å få 40 millioner inn i spleiselaget gjennom å fusjonere to elverk, Jondal Energi og Indre Hardanger Kraftlag. Så måtte vi ta en telefon til hele Hordalands velgjører, Trond Mohn, som stilte opp med resten av pengene, sier Handegard til NRK.no.