Hopp til innhold

Monsterkjetting fra Sotra skal heve «Costa Concordia»

400 tusen tonn kjetting fra Sotra skal heve passasjerskipet «Costa Concordia» i Italia.

Sotrakjetting

SKAL SNU OG HEVE: Et firma fra Sotra utenfor Bergen skal levere 400 tonn kjetting for å heve «Costa Concordia» som gikk på grunn utenfor kysten av Italia 13. januar i fjor.

Foto: SOTRA ANCHOR & CHAIN

"Costa Concordia" litt enno med 80 graders slagside utanfor Giglio.

LIGGER FORTSATT: «Costa Concordia» ligger med sterk slagside i fjøresteinene utenfor øya Giglio utenfor Toscana i Italia.

Foto: VINCENZO PINTO / Afp

Selskapet, Sotra Anchor & Chain, skal levere 1000 meter med kjetting til å heve «Costa Concordia». Det skriver avisen Vestnytt.

Leverer 1000 meter

Hver meter kjetting veier 400 kilo, og samlet vekt er på hele 400 tonn.

Daglig leder i firmaet som skal levere kjettinger til Italia, Jan Vindenes, sier det var spesielt å få ordre om å levere drøyt 1000 meter kjetting.

– Det var veldig kjekt å få ordre som dette. Dette er et prestisjeprosjekt for alle som driver med heving. Men det som gjør det ekstra spesielt er at vi har sett og hørt om dette skipet i nyhetene mange ganger, sier Vindenes til NRK.

Men selskapet synes ikke ordren er uvanlig heller.

– Vi leverer kjetting til hele verden daglig, så det er ikke en uvanlig dag for oss på jobb, sier han.

Blir sendt med båt denne uken

Cruiseskipet «Costa Concordia» gikk på grunn utenfor Giglio Porto 13. januar i fjor med 4229 mennesker om bord.

32 mennesker mistet livet i grunnstøtingen som skjedde da skipet gikk kloss opp til øya mens det holdt stor fart.

Vestnytt skriver at sotrafirmaet var med i anbudskonkurransen om kjettingjobben i fjor, men et annet utenlandsk firma ble foretrukket.

Sotrakjetting

BLIR SENDT MED BÅT: Heve- og snuoperasjonen begynner trolig i mai, ifølge Vindenes.

Foto: SOTRA ANCHOR & CHAIN

– Men de klarte ikke å levere slik oppdragsgiver ønsket. Dermed kom selskapet Titan Salvage, som har hovedansvaret for hele heve- og snuoperasjon av cruiseskipet, tilbake til oss.

Kjettingene skal deles opp i lengder på 50 meter og pakket i containere, deretter blir de sendt med båt til Italia.

– Kjettingene sendes trolig fra Skaganeset på Sotra senere denne uken. Og i mai skal kjettingene bli brukt til å snu skipet, sier han.

Har mye på lager

Cruiseskipet skal flyttes fra øya Giglio utenfor Toscana innen september.

Men kjettingen som skal heve «Costa Concordia» er ikke det største Vindenes har på lager.

– Den største kjettingen vi har er litt større, og den veier 600 kilo per meter.

Selv om de har blitt solgt 400 tonn kjettinger, har de fortsatt mye igjen.

– Vi har ti tusen tonn på lager. Vi har kjetting i alle størrelse, fra små til elefantstørrelse, sier Vindenes.