Hopp til innhold

Solvik-Olsen avviser midlertidige løsninger på E39

Forslaget om å bygge ferge som billig-løsning på fergefri E39 avvises på det sterkeste av ministeren. – Vi må sørge for å bygge noe vi er stolte av også om 50 år, sier Samferdselsministeren.

Ketil Solvik-Olsen
Foto: Espen Hobbesland / NRK

– Jeg er primært opptatt av at vi skal bygge ting som skal vare. Vi skal ikke ha nye midlertidige løsninger, som ofte blir permanent men som ingen er fornøyde med, sier Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Torsdag fikk en lydhør minister høre Næringslivets Hovedorganisasjons (NHO) tanker om utbyggingen av fergefri E39.

– Vi er kjent med samferdselsprosjekter i Hordaland, vi har selv i opposisjon kjempet for de, og nå har vi sjansen til å realisere de. Det jeg trenger er å høre fra et samlet næringsliv og fylke, hva som er det aller viktigste å begynne med, sier Solvik-Olsen.

Kommer med et kompromiss

I går skrev Bergens Tidende om et kompromissforslag som ble fremmet i saken om fergefri E39. Siden det ikke er avgjort hvilken teknikk det skal brukes for å løse strekningen over Bjørnafjorden, foreslo Initiativtaker Dagfinn Fylkenes å erstatte den planlagte broen med en ferge. Denne skal gå fra Reksteren på Tysnes til Halhjem på Os.

Forslaget støttes av Stord-ordfører Harry Herstad (Ap).

– Hvis det ikke er nok penger, er jo kryssingen av Bjørnafjorden den store utfordringen. Dette kan være løsningen i en 10–15 år, mens man skaffer penger til å bygge broen, sier Herstad til BT.

Bygge noe å være stolt av

– Vi må og sørge for at det vi bygger skal vi og være stolte av resultatet om 50 år, sier Solvik-Olsen.

Han mener det altfor ofte ender med at vi bygger prosjekter i småskala, hvor det da ti år etter blir kø og kaos, fordi en skulle spare litt penger.

Samferdselsministeren er lytter positivt til næringslivet. Han forstår at folks synspunkt er forskjellige etter hvor i fylket en er fra, men for å kunne påvirke fra Hordaland inn mot det Stortinget gjør, er det viktig å være samlet i hva som bør prioriteres.

– Hvis en bare sier at alt er viktig, så kommer det til å være politikere fra Nord-Norge og Østlandet som gjør prioriteringene for Vestlandet. Og det er ikke vi tjent med, sier Solvik-Olsen.

Krever byggestart i 2018

Tom Knudsen

DET HASTER: Regiondirektør for NHO Hordaland mener byggestart for en fergefri E39 haster. Næringslivet vil ha byggestart så fort som mulig.

Foto: Christian Kråkenes / NRK

Næringslivet ønsker seg en fergefri strekning mellom Bergen og Stavanger så raskt som mulig. De krever byggestart allerede i 2018.

– Vårt utgangspunkt er et fergefritt Hordaland, så raskt som overhodet mulig. Da er det mulig å begynne å bygge i sør, hvis man trenger lengre tid på å prosjektere broen over Bjørnafjorden. Men vi skal ha et fergefritt Hordaland på lik linje med Rogaland, og det står vi samlet om, sier Regiondirektør i NHO Hordaland, Tom Knudsen.