Hopp til innhold

Tok sluttpakke og startet opp superlokal nettavis

Redaktør ga seg etter lang karriere i avis for å satse på eget nærområde. Små nettaviser er en økende trend i Norge, men er det mulig å tjene penger på det?

Eva Johansen

SUPERLOKAL: Eva Johansen (49) valgte å ta sluttpakke etter nesten ti år i Bergensavisen (BA). Nå har hun startet egen nettavis som kun dekker Nordnes i Bergen sentrum. – Det er viktig for strøket å ha en lokalavis. Folk føler en sterk identitet her, sier Johansen.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Med kamera og notatblokk dekker Eva Johansen (49) sin egen lille del av Bergen sentrum. Nordnesrepublikken.no er byens nyeste lokalavis som kun er å finne på nett.

Johansen er redaktør og utgiver, som sist sommer valgte å ta sluttpakke etter nesten ti år i Bergensavisen (BA). Der var hun IT-sjef og digitalredaktør.

Hun representerer en ny type aviser, som det blir stadig flere av i Norge.

– Nordnes er et klart definert geografisk område i Bergen hvor innbyggerne har sterk tilhørighet. Jeg brenner for lokalmiljøet her, sier Johansen til NRK.

LES OGSÅ: Nå skal lokalavisene tilpasses den nye medievirkeligheten

Eva Johansen i arbeid

I ARBEID: Eva Johansen tar bilder av det nye bossug-anlegget på Klosteret, som skal omtales på Nordnesrepublikken.no.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Arbeidsløse journalisters sjanse

Medieprofessor Helge Østbye ved Universitetet i Bergen tror veksten kan vil fortsette i takt med nedskjæringer i større mediehus.

I dag kan jo alle starte opp noe eget fra kjøkkenbordet på fem minutter. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er så lett å tjene penger i dette markedet.

Knut Kristian Hauger, Kampanje

– Vi har sett en tendens i Sverige der journalister som ikke har fått jobb, eller har blitt overflødige i større redaksjoner, gjør et forsøk på å etablere seg med egne nettaviser. Det har vært relativt vellykket, sier Østbye til NRK.

Resultatet kan bli at nye stoffområder eller geografiske områder dekkes tettere.

– Jeg har problemer med å se at Nordnes er det typiske eksempelet. Men Nordnes er en tradisjonell bydel med en historie og tilhørighet, derfor kan dette lykkes.

Helge Østbye

MEDIEPROFESSOR: Helge Østbye.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX

Billig distribusjon, lite reklame

Det finnes ikke offentlige opplagstall over norske digitalmedier, men det finnes trolig mellom 200 og 300 redaktørstyrte nettaviser.

– Distribusjon er en veldig kostbar del av papiravisproduksjonen. Problemet er at det er vanskelig å tjene mye på reklame i nettaviser, sier professoren.

LES OGSÅ: Redaktør frykter avisdød over hele landet

– Skulle jeg startet opp noe i dag ville jeg satset på levende bilder på mobil. Der er veksten er størst, sier Knut Kristian Hauger i nisjeavisen Kampanje, som dekker kommunikasjons- og reklamebransjen.

Knut Kristian Hauger, Kampanje

NETTEKSPERT: Knut Kristian Hauger i Kampanje.com sier det er «fryktelig vanskelig» å bygge opp nye, suksessrike nyhetsaviser på nett.

Foto: Kampanje

Hauger trekker frem Harvest.as og Sporten.com som spennende nysatsinger.

Han tror nysatsingene vil skje utenfor de store mediehusene og som regel være komme fra gründere og ildsjeler.

– Digitaliseringen av mediebransjene og stadig mer tilgjengelig gratis verktøy gjør kostnaden og innsatsen for å starte opp noe selv lik null. I dag kan jo alle starte opp noe eget fra kjøkkenbordet på fem minutter. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er så lett å tjene penger i dette markedet som først og fremst er drevet av skalering og volum, sier Hauger.