Med kamera og notatblokk dekker Eva Johansen (49) sin egen lille del av Bergen sentrum. Nordnesrepublikken.no er byens nyeste lokalavis som kun er å finne på nett.
Johansen er redaktør og utgiver, som sist sommer valgte å ta sluttpakke etter nesten ti år i Bergensavisen (BA). Der var hun IT-sjef og digitalredaktør.
Hun representerer en ny type aviser, som det blir stadig flere av i Norge.
– Nordnes er et klart definert geografisk område i Bergen hvor innbyggerne har sterk tilhørighet. Jeg brenner for lokalmiljøet her, sier Johansen til NRK.
LES OGSÅ:
Arbeidsløse journalisters sjanse
Medieprofessor Helge Østbye ved Universitetet i Bergen tror veksten kan vil fortsette i takt med nedskjæringer i større mediehus.
– Vi har sett en tendens i Sverige der journalister som ikke har fått jobb, eller har blitt overflødige i større redaksjoner, gjør et forsøk på å etablere seg med egne nettaviser. Det har vært relativt vellykket, sier Østbye til NRK.
Resultatet kan bli at nye stoffområder eller geografiske områder dekkes tettere.
– Jeg har problemer med å se at Nordnes er det typiske eksempelet. Men Nordnes er en tradisjonell bydel med en historie og tilhørighet, derfor kan dette lykkes.
Billig distribusjon, lite reklame
Det finnes ikke offentlige opplagstall over norske digitalmedier, men det finnes trolig mellom 200 og 300 redaktørstyrte nettaviser.
– Distribusjon er en veldig kostbar del av papiravisproduksjonen. Problemet er at det er vanskelig å tjene mye på reklame i nettaviser, sier professoren.
LES OGSÅ:
– Skulle jeg startet opp noe i dag ville jeg satset på levende bilder på mobil. Der er veksten er størst, sier Knut Kristian Hauger i nisjeavisen Kampanje, som dekker kommunikasjons- og reklamebransjen.
Hauger trekker frem Harvest.as og Sporten.com som spennende nysatsinger.
Han tror nysatsingene vil skje utenfor de store mediehusene og som regel være komme fra gründere og ildsjeler.
– Digitaliseringen av mediebransjene og stadig mer tilgjengelig gratis verktøy gjør kostnaden og innsatsen for å starte opp noe selv lik null. I dag kan jo alle starte opp noe eget fra kjøkkenbordet på fem minutter. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er så lett å tjene penger i dette markedet som først og fremst er drevet av skalering og volum, sier Hauger.