Hopp til innhold

Er redd bybane-penger kan utebli

Det massive Ap-flertallet som gikk inn for bybanetunnel valgte en løsning som kan bli vanskelig å finansiere, mener tidligere partihøvding Terje Ohnstad. – Vi skal være beintøffe på våre krav til staten, sier byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF).

Terje Ohnstad

SKEPTISK TIL FINANSIERINGEN: Tidligere Ap-topp Terje Ohnstad måtte se at etterfølgeren Harald Schjelderup vant fram med sitt syn og fikk stort flertall for tunnelløsningen. Selv talte han varmt for Bryggen-alternativet under Ap-møtet i går kveld.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Ap i Bergen går inn for bybane i tunnel

STORT FLERTALL: 88 av 100 stemte for tunnel under Aps medlemsmøte i går.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Gruppeleder Harald Schjelderup fikk stort flertall for sitt syn i bybanesaken på Arbeiderpartiets medlemsmøte i går. Med Aps stemmer tyder alt på et stort flertall for bybanetunnel gjennom sentrum, og ikke bybane over Bryggen, når bystyret skal behandle saken på nyåret.

På bakerste benk under medlemsmøtet i går satt to av Schjelderups forgjengere som Ap-topper i Bergen. Anne-Grete Strøm-Erichsen og Terje Ohnstad jublet ikke like høyt som de 88 av 100 stemmeberettigede som gikk inn for tunnel.

– Jeg er ikke betenkt, for jeg ser at begge løsningene er akseptable. Men prinsipielt sett mener jeg Bybanen burde gå i dagen, sier Strøm-Erichsen.

– Vanskelig finansiering

Som byrådsleder sto hun i spissen for det politiske forliket som sørget for at Bybanen kom til Bergen ved å få den inn i Bergensprogrammet. Terje Ohnstad, som overtok som Aps overhode da Strøm-Erichsen forsvant til rikspolitikken, videreførte arbeidet.

Han mener Bryggen-løsningen vil være den beste dersom man skal få staten til å ta mest mulig av regningen.

Bybanen Dreggsallmenningen

FORBLIR EN VISJON?: Alt tyder på at Bybanen ikke blir lagt over Bryggen.

Foto: Bergen kommune

– Nå tror jeg finansieringen vil bli mer komplisert og vanskelig, sier Ohnstad etter partikollegaenes avgjørelse.

Mindre enn 50 prosent?

Den billigste bybaneløsningen er, inkludert bilfritt Bryggen og bygging av Skansentunnelen, kostnadsberegnet til rundt seks milliarder kroner. Flere mener at vedtakene til Ap og Høyre kan presse prisen opp mot ti milliarder kroner.

Også andre samferdselsprosjekt kjemper om en plass i Bergensprogrammet. Tunnelløsningen i sentrum kan alene bli én milliard kroner dyrere enn det ville gjort å legge Bybanen over Bryggen.

– Jeg tror det er lettere å realisere en finansiering når banen går mest mulig i dagen, fordi det vil bli billigere enn tunnelløsninger. Jeg tviler på om staten vil bidra med mer enn 50 prosent av investeringskostnadene, sier Ohnstad, som mener begrensning av kostnadene var avgjørende for at Bybanen i sin tid ble en realitet.

Mens det tidligere har vært sagt at staten skulle dekke 50 prosent av kollektivinvesteringene, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nylig signalisert at 50 prosent er det maksimale av hva staten vil dekke.

– Skal være beintøffe på våre krav

Dermed kan prosentandelen staten dekker i kollektivinvesteringer bli lavere enn først ventet. Dessuten kan det at Bybanen ikke erstatter biltrafikk over Bryggen, men i stedet går i tunnel, kan gjøre at den statlige lysten til å være med på finansieringen gjennom de såkalte storbymidlene avtar.

Når det ikke blir ny kollektivtrafikk går over Bryggen og erstatter biltrafikken der, kan det nemlig bli en utfordring for politikerne i Bergen å selge inn kostnadene til å gjøre Bryggen bilfri som en del av kollektivsøknaden til staten.

Filip Rygg

SKAL STÅ PÅ KRAVA: Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) forventer milliardoverføringer fra staten.

Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) sier han forventer at staten skal bidra med «noen milliarder», basert på lovnader i Nasjonal Transportplan og i valgkampen.

– Vi håper og forventer at staten skal bidra mye mer denne gang enn de har gjort før, og kommer ikke til å stå med luen i hånden, men være beintøffe på våre krav, sier han.

Mer bompenger

Samtidig innser Rygg at det kanskje ikke er lurt å komme med en altfor stor regning til staten.

– Vi forventer at Bergen får sin rettmessige andel, men spørsmålet er jo hva som er en rettmessig andel. Det er noe med å ikke gape altfor høyt. Men vi skal være særdeles offensive, lover han.

Byutviklingsbyråden, som nylig utsatte Bybane-saken, legger imidlertid ikke skjul på at en totalregning på opp mot ti milliarder kroner kan føre til at en større andel blir skjøvet over på bilistene.

– Hvis man vedtar alt på en lang smørbrødliste så blir det uansett et kraftig bompengehopp, sier Rygg.