Hopp til innhold

Slik skapes dragene i Game of Thrones

Skaperne bak spesialeffektene i «Game of Thrones» ser på insekter, reptiler og døde kyllinger for å skape så realistiske drager som mulig.

Sven Martin fra Pixomondo viste under Nordiske Mediedager i Bergen hvordan de arbeidet frem effektene i tv-serien Game of Thrones.

SE VIDEO: På Nordiske Mediedager i Bergen viste Pixomondo noen av datateknikkene som er brukt for å skape de realistiske dragene.

Sven Martin

DRAGENES FAR: Sven Martin er som en far å regne for dragene i «Game of Thrones».

Foto: Turid Rogne / NRK

– Å jobbe med dragene i «Game of Thrones» er som en guttedrøm, sier Sven Martin.

Han er Visual Effects supervisor i Pixomondo, selskapet som lager spesialeffektene til HBOs «Game of Thrones». Denne helgen besøkte han Bergen og Nordiske Mediedager, for å snakke til Medie-Norge om det omfattende arbeidet med spesialeffekter i den svært populære TV-serien.

– Mye mer drageaction

Martin har et spesielt forhold til dragene i TV-serien, som han har fulgt fra de kom ut av egget i slutten av første sesong.

– Det gøyeste med en slik jobb er definitivt å lage små skapninger, slik som dragene. For meg har det alltid vært en drøm å skape drager, og det forventes at vi lager skapninger som føles ekte og levende, sier Martin til NRK.no.

Nå ruller sesong tre på amerikanske TV-skjermer.

– Sesong tre har vært en stor utfordring, spesielt med de tre dragene. De vokser og har blitt mye større, mye mer aggressive og det er mye mer action. Og da blir det også mye gøyere, sier Martin.

Se hele intervjuet med Sven Martin nederst i saken.

Mye research

I arbeidet med å gjøre dragene så realistisk som mulig har han og kollegene prøvd å hente inspirasjon i dyr fra vår verden.

– Det kan være insekter og reptiler. Det er grunnideen med alt vi gjør: Å knytte det til virkeligheten.

– Det ligger mye research bak. Vi ser på alt. Hvor fort puster en skapning, er den blank i øynene, har den noen fuktige områder rundt neseborene, eller har den jord mellom klørne. Alle disse små detaljene gjør skapningen realistisk.

LES OGSÅ: Kristoffer Hivju om å spille i «Game of Thrones»

Kylling i Game of Thrones

SNAKKET TIL MEDIE-NORGE: Under Nordiske Mediedager i Grieghallen i Bergen denne uken viste Martin hvordan en død kylling ble en del av researchen til «Game of Thrones».

Foto: Turid Rogne / NRK

Døde kyllinger

Da Martin snakket under Nordiske Mediedager, fortalte han at Pixomondo-teamet hadde tatt i bruk en litt spesiell metode for å finne ut hvordan dragene skulle fly.

Den innebar blant annet bruk av døde kyllinger.

– Du kan se filmer og dokumentarer av hvordan et dyr flyr. Men jeg følte at det er noe annet å studere det på egen hånd, og tenkte det kunne være en god ide å føle det selv.

– Så derfor gikk vi inn på supermarkedet og kjøpte en fersk kylling. Selv om vingene er små, virker de på samme måte som et flyvende dyr. Det var veldig lærerikt og litt morsomt.

Jobber i flere tidssoner

Martin forteller at arbeidet med dragene og de andre spesialeffektene i serien foregår på et svært stramt tidsskjema. Mengden spesialeffekter i «Game of Thrones» ser man vanligvis i store spillefilmer, og svært sjelden i langvarige tv-serier.

Dragene i Game of Thrones

DRAGENES MOR: Daenerys Targaryen og dragene Viserion, Rhaegal og Drogon er sentrale i HBO-serien. Martin viste noe av skapelsesprosessen bak dragene i Bergen denne uken.

Foto: Turid Rogne / NRK

Skaperne må lage effektene i et høyt tempo, parallelt med innspillingen av de samme episodene. Alt er som regel ferdig bare uker før episoden skal vises.

– Derfor har vi folk som jobber i ulike tidssoner ulike steder i verden på samme episode, slik at vi skal klare tidsfristene, sier Martin.

LES OGSÅ: Forfatteren må skrive raskere på grunn av tv-serien

Tror serien setter en ny standard

Pixomondo har også jobbet på mange store Hollywood-produksjoner, som Oblivion, Star Trek og Spider Man. Men effektsjefen tror at «Game of Thones» er i ferd med å gjøre noe helt nytt med bruk av spesialeffekter i tv-serier.

– Andre serier har gjerne zombier eller et eventyrlandskap. Den største utfordringen med Game of Thrones er at man ikke bare har dataskapt landskap eller dataskapte vesen, men man har alt dette i én serie.

– Det er med på å sette en helt ny standard, og terskelen heves bare på ny med hver sesong. Vi er veldig stolte av å være en del av det.

For hver sesong av «Game of Thrones» må Pixomondo konkurrere om å få jobben med å lage de krevende spesialeffektene. Sven Martin håper de også får jobben i sesong fire.

– Jeg håper vi får være med når dragene skal vokse og bli enda større.

Visual effects supervisor Sven Martin i Pixomondo forteller om arbeidet med tv-serien Games of Thrones.

SE VIDEO: Sven Martin i Pixomondo snakker om arbeidet med spesialeffekter i «Game of Thrones». Foto/redigering: Dag Harald Kvammen Andersen