Hopp til innhold

Vil snu Bybanen på Wergeland

Skyss og Bybanen snur. Snart kan det være duket for sentrumsruter for Bybanen.

Skyss og Bybanen snur. Snart er det duket for sentrumsruter for Bybanen.

SPRENGT KAPASITET: I rushtiden er av og til Bybanen så full at vognførerne må sette foten ned for nye passasjerer.

Oddmund Sylta

FLERE AVGANGER: Skyss-direktør Oddmund Sylta håper å få sentrumsrutene på plass snarest.

Foto: Alexander Vollevik Larsen / NRK

Selv med avganger hvert femte minutt, er Bybanen stappfull i rushtiden.

Og enda verre skal det bli. Snart skal 5.000 studenter og ansatte ta i bruk det nye høyskolebygget på Kronstad.

På toppen av det hele skal DNB starte innflyttingen i sitt nybygg i Solheimsviken allerede før nyttår, som skal huse 1800 ansatte.

Dermed vil passasjergrunnlaget øke med flere tusen på en Bybane som allerede har sprengt kapasitet i rushet.

Forventer at det er plass

Passasjerene NRK snakker med er klare i sin tale: Det er alt for fullt på Bybanen.

– Den bare kjørte videre, forteller Peter Lauststen.

Onsdag morgen måtte han finne seg i å bli stående igjen på bybanestoppet på Wergeland, fordi vognsettet som passerte rett og slett var stappfullt.

– Slik er det ofte. Det hele blir ekstra vanskelig fordi jeg pendler til Voss, og er avhengig av å rekke toget, sier han.

Også passasjer Kristina Fredriksen har problemer med å komme seg på Bybanen om morgenen og ettermiddag.

– Av og til må jeg stå igjen. Dersom jeg først kommer meg på, må jeg presse meg innover vognen, sier hun.

Snur på Wergeland

Bybanen AS har nå innsett at de trolig må bryte ambisjonen om at alle bybaneavgangene skal gå hele strekningen fra Byparken til Lagunen.

– Vi er vel i ferd med å innse at det ikke går lengre, innrømmer daglig leder Paul M. Nilsen.

Han sier at løsningen kan bli å gjøre det Bybanen gjør når Brann spiller på Stadion; å snu vognsettene på Wergeland.

– Dermed vil vi kunne øke hyppigheten på avgangene i sentrumsområdet, sier Nilsen til NRK.

Dermed kan det bli duket for egne sentrumsruter for Bybanen – i alle fall i morgen- og ettermiddagsrushet..

Sprengte prognosene

Skyss-direktør Oddmund Sylta håper at de sentrumsnære rutene kan komme i gang så raskt som mulig.

– Det har jo fungert fint å snu på Wergeland under Brann-kamper, så dette bør vi kunne gjøre til en permanent ordning snart, sier han, og legger til at antallet passasjerer på Bybanen har sprengt ekspertenes spådommer.

At det er på høy tid med hyppigere avganger fra de sentrumsnære stoppene, er ikke bybanepassasjer Peter Laustsen i tvil om.

– Når man betaler dyrt for offentlig transport, så må man kunne forvente en viss kvalitet, mener han.