Hopp til innhold

Sjøfartsdirektøren: – Vi vet for lite om småbåtulykker

Havarikommisjonen har i syv år hatt muligheten til å granske fritidsbåtulykker, men gjør det ikke. – De har ikke ressurser til det, sier sjøfartsdirektøren.

båtulykke

ULYKKE: Natt til tirsdag traff en fritidsbåt med tre personer Raudholmane utenfor Os. En mann mistet livet og to andre ble sendt til sykehus etter hendelsen. Ulykken vil ikke bli gransket av Statens Havarikommisjon for Transport på grunn av manglende ressurser.

Foto: Mette Anthun

Politiet på Raudholmane

TRAFF HOLME: Fritidsbåten traff denne holmen utenfor Os sentrum natt til tirsdag.

Foto: Kjell Jøran Hansen / NRK

I 2014 ble det registrert 28 omkomne i forbindelse med bruk av fritidsfartøy.

Senest natt til tirsdag omkom en mann i 30-årene etter at en båt med tre personer traff en holme utenfor Os sentrum.

Vi trenger mer kunnskap om hvorfor disse ulykkene skjer.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen

Ingen av disse ulykkene på sjøen vil bli gransket, forteller sjøfartsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Olav Akselsen.

– Det er et ressursspørsmål. Det står i statuttene til kommisjonen at de kan undersøke fritidsbåtulykker, men det blir ikke prioritert fordi de har for få ressurser.

Ulik praksis

Olav Akselsen

VIL VITE MER: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen vil vite mer om hva som skjer i fritidsbåtulykkene.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har tett dialog med Sjøfartsdirektoratet og er de som skal granske ulykker som skjer til sjøs.

Svært alvorlige ulykker og ulykker med dødsfall med yrkesbåter blir i all hovedsak gransket av kommisjonen, men det er ulik praksis når det gjelder fritidsbåtulykker.

– Dessverre har vi en del ulykker med fritidsbåter, men vi vet for lite om årsakene til at de skjer. Det er fordi kommisjonen ikke får undersøkt hva som har skjedd, forteller Akselsen til NRK.

SHT har siden 1. juli 2008 hatt mandat til å granske ulykker som skjer med fritidsbåter. Likevel blir arbeidet ikke gjort.

– Kan ikke havne i en skuff

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) mener at ulykker med fritidsbåter til sjøs skal undersøkes på lik linje med yrkestrafikken på sjøen.

De etterlyser en egen havarikommisjon som skal granske fritidsbåtulykker.

– En havarikommisjon vil kunne hjelpe med å kartlegge hva som har skjedd, plassere ansvar og drive lærdom. Dette kan ikke havne i en skuff hos regjeringen, sier Tor Manum, regionleder i Kongelig Norsk Båtforbund på Vestlandet.

Båtkrasj på Hanøytangen

ØDELAGT: Denne båten gikk rett i steinene på Hanøytangen i Askøy i fjor sommer.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

– Trenger mer kunnskap

Sjøfartsdrektøren ønsker forslaget fra KNBF om en havarikommisjon for småbåter velkommen.

– Vi trenger mer kunnskap om hvorfor disse ulykkene skjer. Skal vi drive forebyggende arbeid, er det viktig at vi vet mer om dette feltet, enn vi gjør i dag.

– Er det behov for en ny havarikommisjon?

– Det er ikke så viktig for oss om det er vi som tar på oss arbeidet, eller om vi bør få en egen havarikommisjon for fritidsbåter. Jeg mener det er lettere å benytte den som vi allerede har.

– Blir ikke prioritert

Gransking av ulykker med fritidsbåter har så langt ikke har blitt prioritert av myndighetene.

– Stortinget og regjeringen bestemmer hva slags arbeid vi skal gjøre, og foreløpig har ikke denne hansken blitt tatt opp av politiske myndigheter, sier sjøfartsdirektøren.

– Er det mulig å få en endring?

– Ja, og det trenger verken være dyrt eller vanskelig å gjennomføre. Vi er klare dersom sjøfartsdirektoratet får jobben.

NRK har vært i kontakt med Nærings- og fiskeridepartementet, men de har ikke mulighet til å kommentere saken tirsdag.