Hopp til innhold

Setter opp gjerder på ulykkesstedet

Bybanen med umiddelbare sikkerhetstiltak på ulykkesstoppet etter torsdagens dødsulykke.

Dlødsulykke Bybanen Mårdalen

OMKOM: Midt i rushtiden ble den 47 år gamle kvinnen påkjørt og drept på Mårdalsstoppet.

Foto: Mikal Olsen Lerøen / NRK

Onsdag morgen døde en 47 år gammel kvinne, da hun ble påkjørt av bybanen på Mårdalsstoppet ved Fanavegen.

Vitner på stedet forteller til NRK at kvinnen forsøkte å krysse bybanesporet for å ta en motgående vogn, da hun ble truffet.

– Hun var ikke tilstrekkelig oppmerksom på vognen som kom i motsatt retning, bekreftet politistasjonssjef Morten Ørn ved Bergen sør politistasjon.

Setter opp gjerder

Nå iverksetter Bybanen umiddelbare sikkerhetstiltak for å hindre at liknende ulykker fremover.

Artikkelen fortsetter under videosnutten!

Created by InfoDispatcher

Ulykke Bybanen i Bergen

– Vi kommer til å sette opp gjerder på stedet, for å hindre at noe liknende skjer der igjen, sier sikkerhetssjef Ivar Gubberud i Bybanen.

Flere naboer og bybanepassasjerer som NRK har snakket med torsdag, forteller at det er vanlig å løpe over sporet, som ikke er lysregulert.

– Jeg ser folk løpe over her hele tiden, sier Nina Mjelde, en av naboene til bybanestoppet hvor kvinnen ble drept.

I tillegg får NRK opplyst at mange passasjerer opplever det som vanskelig å høre når bybanen kommer, fordi avgangene i hver retning går omtrent samtidig.

Dermed øker også sjansen for å bli påkjørt i et uoppmerksomt øyeblikk.

Forventet dødsulykker hvert 32. år

Sikkerhetssjef Gubberud var selv på befaring etter dødsulykken torsdag, og medgir at tragiske ulykker som denne, er gjenstand for selvransakelse hos dem som er involvert i planlegging, tilrettelegging og sikring av bybanetraseen.

Nina Mjelde dødsulykke bybanen

- FORFERDELIG: Nina Mjelde ser ofte personer løpe over sporet for å rekke bybanen.

Foto: Adalheidur Audardottir Oldeide / NRK

– Vi mener vi gjør det vi kan for å unngå ulykker og uhell, og vi har en lav ulykkesrate sett i forhold til sammenliknbare byer som Oslo. Likevel vil det være en risiko knyttet til at både biler og fotgjengere krysser sporet, sier Gubberud.

I en risikoanalyse som ble laget før Bybanen ble bygget anslås det at én person kan dø etter å ha blitt påkjørt av Bybanen hvert 32. år, eller etter kollisjon mellom bil og bane hvert 65. år.

Tryggere enn bussen

Dødsfall eller alvorlig skade kan ifølge beregningen forventes hvert 500. år på grunn av avsporing, hvert 560. år på grunn av sammenstøt mellom bybanevogner eller hvert 4700. år i forbindelse med av og påstigning.

– En bybane er ikke et tog, og det er ikke meningen at den skal rammes inn. Likevel viser erfaringer fra inn- og utland at bybane-løsninger har en lavere ulykkesrate enn buss- og biltransport, sier Bybanens sikkerhetssjef.

Han får støtte fra denne masteroppgaven fra NHH, som også konkluderer med at bil- og buss er mye farligere for brukerne enn bybane.