Hopp til innhold

Se opp for løpske droner på 17. mai

Stadig flere amatørpiloter flyr utstyr de ikke behersker. Luftfartstilsynet advarer mot dronefotografering på 17. mai.

Dronemontasje

POTENSIELL RISIKO: Luftfartstilsynets store skrekk er at droneeiere skal fly uvettig over folkemengder på 17. mai og skape farlige situasjoner, som her i barnetoget i Oslo. Alle som driver profesjonell dronefotovirksomhet i Norge må ha godkjenning. Montasje/NRK

Foto: Åserud, Lise / NTB Scanpix

I Norge befinner det seg nå minst 15.000 droner. Mange av dem skal ut å fly 17. mai i håp om at eieren skal få spektakulære luftfoto.

Luftfartstilsynets store skrekk er at droneeiere skal fly uvettig over folkemengder og skape farlige situasjoner.

For det gjør dronene stadig vekk. NRK kjenner flere ferske eksempler på ferske dronepiloter som har mistet kontrollen på farkostene sineles mer lenger nede i saken.

LES OGSÅ: Kjersti blei filma topplaus på terrassen

Må ha godkjenning

– Jeg skjønner at det er fristende, men det må være mulig å lande dronen trygt, og uten å fly over mennesker eller sette annen manns eiendom i fare. Sikkerhetsavstanden skal være 150 meter, sier flyoperativ inspektør, Bente E. Heggedal i Luftfartstilsynet.

Hun råder droneeiere, som likevel vil fly på nasjonaldagen, om å sperre av området der man skal filme, lette og lande dronen.

De billigste dronene er lettere å miste kontrollen over, og har oftere ukyndige operatører.

Bente E. Heggedal, Luftfartstilsynet

– Overlat dette til de profesjonelle, som må ha tillatelse for å operere droner. Har man fått godkjenning innebærer dette blant annet at man kan operere fartøyet sitt, har forsikringen i orden og er kjent med regler og manualer, sier Heggedal til NRK.

Luftfartstilsynet har hittil i år mottatt 23 rapporter om små og store dronehendelser. Noen gjelder mindre batteriproblemer, andre har med sikkerhet å gjøre. Til alt hell har ingen droner kommet i konflikt med annen luftfart.

Her kan du følgje innfarten til Tall Ships races 2014 med drone.

SPEKTAKULÆRE BILDER: NRK har egen luftfartsavdeling med godkjente dronepiloter. Disse flotte bildene er tatt under Tall Ships Races i Bergen i 2014.

Mistet to droner

Norske medier melder stadig oftere om dronepiloter som regelrett mister farkostene sine, flyr ulovlig, eller om publikum som finner løpske droner.

Nylig skal et firma i Bergen ha mistet to droner under et forsøk på flyfotografering. En av dem krasjlandet ved Bybanen.

– Denne hendelsen kjenner vi ikke til. De billigste dronene er lettere å miste kontrollen over, og har oftere ukyndige operatører, sier Heggedal i Luftfartstilsynet.

LES OGSÅ: Forbud mot droner

– Vektgrenser er uviktig

Fra 1. januar 2016 kommer det nye droneforskrifter for proffene som krever lisensiering av både fartøy og pilot. Reglene skal gjøre det lettere å fly enkle operasjoner med lav risiko, og vanskeligere å gjøre operasjoner med høy risiko.

Jan Roald Eik er daglig leder i firmaet HeliVision og har drevet med kommersiell droneflyfotografering i ti år.

– De som driver useriøst kan kjøpe en drone til 3000-4000 kroner. Vi flyr utstyr til 100.000. Det er et eget fag som krever mye erfaring og teknisk kompetanse. Ikke minst må du vite hvordan du kan fly dersom du mister GPS-signalet, sier Eik til NRK.

Den profesjonelle dronepiloten mener det siste er langt viktigere å få inn i det nye regelverket enn vektgrenser, som han mener er lite relevant. En liten drone kan gjøre store skade om den treffer materiell eller personer.

NRK-pilot filmer Oslo-tåken med quadrocopter - se video: