Hopp til innhold

Vegvesenet tok ikke hensyn til dårlig byluft

I ukene da Bergen slet med rekorddårlig luft stengte Statens vegvesen hovedveien og omdirigerte 23.000 biler gjennom sentrum. – Klart uheldig, sier klimabyråden.

Fløyfjellstunnelen er nattestengt

NATTESTENGT: Annenhver natt den siste måneden har Fløyfjellstunnelen på E39, som er hovedfartsåren gjennom Bergen, vært nattestengt grunnet vedlikehold. Tusenvis av biler har blitt omdirigert over Bryggen, også på dager med ekstremt dårlig luftkvalitet.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Den siste måneden har Bergen hatt rekordhøy luftforurensning og dårlig luft.

I samme periode har Statens vegvesen annenhver natt stengt gjennomfartsåren E39 enten fra nord eller sør, og omdirigert all trafikk via Bryggen og sentrum.

Årsak: Planlagt vedlikehold i Fløyfjellstunnelen.

Julie Andersland

LITE IMPONERT: – Det er klart uheldig at Statens vegvesen stengte tunnelen samtidig som det var dårlig luftkvalitet på Danmarks plass, sier klimabyråd Julie Andersland (V).

Foto: Sølve Rydland / NRK

Byråden: – Trenger bedre samarbeid

Mellom 11. januar og 8. februar i 2016, altså 18 netter, har trafikken på europaveien blitt omdirigert. Dette utgjør over 23.000 biler, viser tall som NRK har fått tilgang til.

Klimabyråd Julie Andersland (V) er lite imponert over tunnelstengningen.

– Det er klart uheldig at Statens vegvesen stengte tunnelen samtidig som det var dårlig luftkvalitet på Danmarks plass. Her må vi tilstrebe et bedre samarbeid i fremtiden, sier Andersland til NRK.

Hun er klar over at vedlikeholdet ofte er planlagt lenge i forkant og vanskelig å flytte. Fløyfjellstunnelens søndre løp ender på Danmarksplass, men når bilistene må kjøre gjennom byen på kryss og tvers bruker de mer tid og drivstoff.

Dette er nødvendig vedlikehold som er gjort om natten for at konsekvensene for trafikken og miljøet skal bli så små som mulig.

Arild Hegrenæs, Vegvesenet

Luftforsker: – Dårlig idé

– Byrådet ønsker å få på plass Ringvei Øst og et veisystem som leder E39 utenom Bergen sentrum. Det vil gjøre problemene knyttet til stenging av Fløyfjellstunnelen mindre, sier klimabyråd Julie Andersland.

– Å sende 1200 biler per natt gjennom byen på dager med inversjon og dårlig luft er kanskje ikke den beste ideen, sier doktorgradsstipendiat Tobias Wolf ved Nansensenteret og Bjerknessenteret.

Han legger til at på dager med regn og sterk vind, som det var i slutten av januar, er luftforurensning ikke noe stort problem i Bergen.

– Bergen er jo ikke akkurat New York eller Beijing!

Stengt annenhver natt

Arild Hegrenæs, seksjonsleder
Foto: Helge Rong, Statens vegvesen

Totalt har Fløyfjellstunnelen vært nattestengt i 138 timer. Arbeidet er ennå ikke avsluttet.

– Dette er nødvendig vedlikehold som er gjort om natten nettopp for at konsekvensene for trafikken og miljøet skal bli så små som mulig, sier Arild Hegrenæs, seksjonsleder ved Vegseksjonen i Statens vegvesen.

– Burde man ikke utsatt vedlikeholdet på disse dagene?

– Vi regner med at trafikken på disse klokkeslettene er så lav at det har liten påvirkning på miljøet i Bergen sentrum. Men nå som denne saken har kommet opp vil vi ta en ny gjennomgang, lover Hegrenæs.

LES OGSÅ: Datokjøring i Bergen fra onsdag

LES OGSÅ: I kveld er det slutt på datokøyring

Undergravde datokjøringen

Fra torsdag til lørdag denne uken er det meldt en ny periode med kaldt og klart vær, der luftkvaliteten igjen kan komme på rødt nivå.

LES OGSÅ: Her venter bilistene utenfor bomringen