Hopp til innhold

Bybanesaken avgjort: – En nasjonal skandale

Bybanetunnelen ved Kjøttbasaren fikk flertall med knappest mulig margin i dagens bystyremøte. Byluftlisten kaller vedtaket en skandale. Etter møtet valgte KrF å trekke seg fra byrådet.

Kjøttbasaren og Finnegaarden

TUNNEL HER: 34 av de 67 bystyrerepresentantene i Bergen gikk inn for tunnel for Bybanen ved Kjøttbasaren.

Foto: Espen Hobbesland / NRK

Tirsdag kveld møttes bystyret i Bergen for å bestemme hvor Bybanen skal gå gjennom Bergen sentrum på veien til Åsane. Alternativene var i dagen over Bryggen, i tunnel ved Kjøttbasaren eller i tunnel i Peter Motzfeldts gate.

– Alvorets øyeblikk er kommet. Dette blir den første reelle debatten om trasevalget, sa Oddny Miljeteig (SV) før møtet.

– Vil gi gjenklang nasjonalt

Høyre og Frp var i timene før bystyret samlet seg i hastemøter for å sikre flertall for byrådets innstilling om tunnel ved Kjøttbasaren.

Forslaget kunne veltes hvis minst to av H- eller Frp-representantene stemte imot sitt eget byråd. I så fall kunne byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen komme til å gå av.

– Byrådspartiene må stemme samlet. Noe annet vil være sjokkerende. Jeg skal i alle fall ta bilde hvis Høyre- og Frp-representanter står og stemmer ut sitt eget byråd. Det vil gi gjenklang nasjonalt, sa Oddny Miljeteig før de 67 representantene samlet seg i salen på Gamle Rådhus i Bergen.

– Beklager at vi ikke har bredt flertall

Geir Dale

VILLE HA LANG TUNNEL: Geir Dale (Ap).

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Før møtet sto Kurt Oddekalv utenfor og ba politikerne stemme for Peter Motzfeldts-alternativet. Møtet startet med at Rødts Torstein Dahle ba om utsettelse av saken, uten å få flertall.

Dag Skansen, Høyres gruppeleder, gikk på talerstolen for å forsvare Kjøttbasaren-alternativet.

– Jeg beklager at vi ikke har fått et bredt flertall, sa Skansen.

Harald Schjelderup i Ap, som ønsker tunnel i Peter Motzfeldts gate, pekte på at det blant representantene i bystyret er et reelt flertall for dette alternativet.

Men da flere av Høyre- og Frp-representantene gikk på talerstolen, ble det etter hvert klart at gruppeleder Skansen hadde klart å samle dem om å stemme for Kjøttbasaren.

– Byrådskrisen er et faktum

Samtidig ble det etter hvert klart at flere i H og Frp kunne komme til å støtte et punkt i Aps forslag som sier at Bryggen skal bli bil- og banefri:

«I det videre arbeid skal løsningene utvikles utfra forutsetningen om at Bryggen skal bli bil- og bybanefri».

Atle Fasteland

USIKKER: Atle Fasteland er en av Høyre-representantene som har sådd tvil om han vil bidra til å velte byrådet. I dag stemte han for Kjøttbasaren.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Forslaget skapte trøbbel mellom Frp og H og byrådspartneren KrF, som fortsatt håper at Bryggen skal være et andrevalg for bybanetraseen. Det ville være utelukket med flertall for Aps tilleggspunkt.

– Da er vel byrådskrisen et faktum. H har erklært fra talerstolen at mange vil støtte banefri Brygge. Da brytes avtalen med Krf, skrev Venstres Julie Andersland på Twitter.

– Tror ikke KrF går

Kilder i KrF sa til NRK at de ville avvente avstemningen før de tok stilling til hva et flertall om Arbeiderpartiets tilleggspunkt vil innebære for dem.

Like etter var avstemningen i gang. Først falt Aps forslag om tunnel i Peter Motzfeldts gate, med støtte fra kun én representant fra Frp, Silje Hjemdal, og ingen fra Høyre.

Like etter reiste 34 representanter seg og stemte for et knappest mulig flertall for Kjøttbasaren. Dermed er det klart at det er denne traseen Bergen kommune går videre med.

Så gikk Rødt, MDG, Sp, Arbeiderpartiet, ni representanter fra Høyre og seks fra Frp inn for punktet om bil- og banefri brygge, noe som ga flertall med 37 stemmer.

Tina Åsgård

VILLE HA BRYGGEN: Tina Åsgård (SV).

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

KrFs bystyregruppe gikk rett fra bystyremøtet til møte på rådhuset. Opposisjonen tvilte da på at de kom til å forlate byrådet.

– Jeg tror ikke det. De har lang tradisjon for å sitte i styringen i Bergen, sier Harald Schjelderup til NRK.

– Jeg blir overrasket hvis de ikke blir sittende. Men det blir spennende, for så mye skittkasting som vi hørte mellom byrådspartiene på talerstolen er uvanlig, sier Ove Sverre Bjørdal i Sp.

Dag Skansen i Høyre sa også til NRK at han ikke tror KrF forlater byrådet.

Kort tid etter ble det klart at KrF faktisk valgte å si takk for seg i byrådet og at Høyre og Fremskrittspartiet må klare seg resten av perioden i mindretall.

– Sjelden har så mange vært enige

Debatten før avstemningen var preget av mye kritikk mot byrådspartienes håndtering av saken. Venstres Julie Andersland, som vil ha banen over Bryggen, kaller behandlingen saken har fått et rot.

– Sjelden har så mange vært enige. Likevel går man inn for en løsning som av de fleste frarådes. Vi risikerer full stans i utbyggingen, sa hun om forslaget om kun å gå inn for Kjøttbasaren-løsningen.

Den har blitt sterkt kritisert i de fleste fagrapporter, som påpeker stor risiko for bygninger ved og langs Bryggen.

Ulstein bystyret

KRF-MØTE: Sosialbyråd Dag Inge Ulstein og resten av KrFs bystyregruppe ba om timeout da det ble klart at mange i Høyre vil støtte punktet om av Bryggen skal forbli bil- og banefri uansett. Like etter fikk forslaget flertall.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

– 14 av 15 fagrapporter anbefaler Bryggen, påpekte KrF, som først stemte for denne traseen, for så å stemme for Kjøttbasaren-tunnelen.

SVs Tina Åsgård stemte kun for Bryggen, blant annet fordi det vil gi større passasjergrunnlag på korte strekninger i sentrum.

– Det store flertallet har behov for et godt kollektivtilbud i nærtrafikken, sa hun.

– Må kanskje bygge til Fyllingsdalen først

Etter at KrFs Trygve Birkeland hadde vært på talerstolen, manet ordfører Trude Drevland (H) representantene til å fatte seg i korthet.

– Vi må kunne avslutte dette møtet i løpet av de tilmålte tre timene, uten at alle føler at absolutt alt er sagt, sa hun.

Like etter gikk SVs gruppeleder Oddny MIljeteig på talerstolen, og tok til orde for at usikkerheten rundt Kjøttbasaren-tunnelen ikke skal medføre utsettelser for bybaneutbyggingen som sådan.

– Det er avgjørende at arbeidet ikke stopper opp, og kanskje må Fyllingsdalen da bli neste, sa hun.

– En nasjonal skandale

Marita Moltu

I KRISEMØTE: Gruppeleder Marita Moltu tok med seg resten av bystyregruppen til KrF på krisemøte på rådhuset etter bystyremøtet.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Etter avstemningen er det altså klart at fagfolkene i kommunen nå utelukkende skal konsentrere seg om Kjøttbasaren-tunnelen i Finnegårdsgaten eller Vetrlidsallmenningen, og at videre arbeid i bybanesaken skal skje utfra forutsetningen om at Bryggen skal bli bil- og bybanefri.

Etter møtet har det kokt blant bystyrerepresentantene på Twitter.

– Regner med at det blir tunnel i Peter Motzfeldts gate når det blir klart at Kjøttbasaren ikke er et reelt alternativ, skriver Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne.

Roger Valhammer (Ap) skriver følgende:

– Kjøttbasaren vedtatt med én stemmes overvekt. Men Ap fikk støtte for banefri Bryggen. Det betyr vårt tunnelforslag i Peter Motzfeldts gate som plan B!

– Bergen bystyre har nå vedtatt bybane tvers gjennom verdensarven, i Bryggesporen, ved Finnegården fra 1703. En nasjonal skandale, mener Endre Tvinnereim i Byluftlisten.

Også SV-leder Audun Lysbakken deltar i debatten.

– Gråt, min kjære by. Det sannsynlige resultatet av dagens bystyremøte er biler over Bryggen, mens bybanen til Åsane parkeres for årevis framover, skriver han.

LES SAKEN: KrF trekker seg: – Vi tvinges ut av byrådet