Hopp til innhold

Pårørende-info blir ikke sjekket

Ambulansemannskaper gir blaffen i å sjekke ICE-nummeret du har lagret.

Mobiltelefon
Foto: Bjørn Atle Gildestad, NRK

«ICE» står for «In case of emergency», og ble i 2005 en internasjonal betegnelse for lagring av kontaktinfo til pårørende på mobiltelefonen. Tanken bak var at medisinsk personell lett kunne oppnå kontakt med pasientens pårørende ved å bla frem til nummeret som var lagret med navnet ICE på vedkommendes mobiltelefon.

- Gir falsk trygghet

Mange nordmenn har derfor et ICE-nummer lagret på mobilen. Problemet er bare at det ikke blir brukt når først uhellet er ute.

- Et slikt nummer gir falsk trygghet. For vi er verken sikre på at helsepersonellet faktisk vil undersøke mobiltelefonen, eller at informasjonen som står der er oppdatert og riktig, sier overlege Guttorm Brattebø ved akuttmedisinsk seksjon på Haukeland universitetssykehus til nrkhordaland.no.

Har du ICE-nummer på mobilen? Føler du deg lurt? Si din mening i kommentarfeltet nederst.

Vil ikke kontakte feil person

En vesentlig del av forklaringen er at det medisinske personalet heller vil bruke litt tid på å sjekke vedkommendes identitet, fremfor å risikere å gi informasjonen til feil person.

- Tenk deg at barnet ditt er på Norway Cup, og det skjer noe alvorlig. Så er mobiltelefonene forbyttet. Da opplever vi både at feil person får melding om at barnet er alvorlig skadd, og at de det gjelder ikke får beskjeden. Det vil være tragisk for alle parter, sier Brattebø.

Overlegen mener likevel at folk ikke bør være bekymret over at ambulansepersonalet ikke sjekker ICE-nummeret.

- Ikke noe problem å identifisere

- Vanligvis er det ikke noe problem å identifisere folk ut fra andre ting de har på seg, eller folk som befinner seg på stedet, sier Brattebø.

Han har likevel et konkret råd, som han regner som langt viktigere enn ICE-nummer:

- Gi beskjed til folk rundt deg dersom du har spesielle helseplager!