Posten må tenke nytt og logistikkselskapene tjener store penger på at vi nordmenn bare handler mer og mer på nettet.
Posten er nå i ferd med å etablere flere nye hentesteder, for å ta unna de mange tusen pakkene som hver dag skal ut til netthandlende nordmenn. Blant annet opprettes det selvbetjente pakkeautomater, der folk henter ut pakkene helt selv, skriver Bergens Tidende.
Andelen nordmenn som handler på internett hver måned er nå oppe i 36 prosent, ifølge tall fra Postnord logistics.
– Vårt viktigste vekstområde
Mens frimerker og brev var hovedvirksomhet før, er pakkelevering blitt viktigere og viktigere for Posten.
– Det er nok ikke slik at det voldsomme fallet i bruk av brevpost kan erstattes av økningen i pakkeforsendelser. Men pakker som konsekvens av netthandel er litt vårt viktigste vekstområde, sier Gunnar Henriksen, konserndirektør for e-handel i Posten, til BT.
- LES OGSÅ: Slik jukser de med 200-kronersgrensen
Det skjer samtidig som Posten er i ferd med å avvikle og legge ned alle unntatt 30 postkontor rundt om i landet.
Derfor opprettes det til høsten flere selvbetjente henteaustomater. De skal i første omgang plasseres der det bor flest folk, men Posten tror de vil bli mer og mer vanlig.
– Skal de bli et effektivt alternativ, må vi plassere ut automater også i mindre byer og der folk ferdes. Det handler om at selskapene som driver netthandel ønsker at kundene skal tilbys flere ulike måter å hente pakken på, uavhengig av hvor de bor, sier Henriksen.
- LES OGSÅ: Bli med juleposten på ferden fra A til Å
Mynt i kassen for konkurrentene
Men det er ikke bare Posten som merker at flere og flere handler online. Også konkurrentene tjener gode penger på avtaler med nettbutikkene.
Postnord Logistics er nå også på trappene med sine egne pakkeautomater.
– Vi ser at hele næringslivet blir e-handlere. Og det kommer stadig nye typer varer som blir vanlig å handle over nettet. Veksten i e-handelen er langt større enn i vanlige butikker. Samtidig blir kundene mer kresne på hvordan de vil ha utleveringen. Dermed må vi ha flere løsninger, sier Ole Hagen, markedsdirektør i Postnord Logistics.