Hopp til innhold

Øyenvitne: – Jeg så at rotoren falt av – deretter gikk helikopteret i bakken

Chris Andersen skulle vise datteren helikopteret han har flydd med mange ganger, da det plutselig løsnet deler fra det.

Vitne Chris Andersen forteller på telefon om da han observerte helikopterstyrten.

Chris Andersen, som selv jobber i Nordsjøen, var ute og lekte med datteren i Øygarden da han hørte et helikopter komme flyvende.

På få sekunder tok det en dramatisk vending.

– Jeg løftet datteren min opp og pekte og fortalte at «det er Nordsjø-helikopteret til pappa». Helikopteret fløy da helt normalt, men etter 3-4 sekunder begynte det plutselig å vingle mye frem og tilbake, forteller Andersen til NRK.

– Eksplosjon med flammer og røyk

Deretter kom det 2-3 høye smell.

– Jeg ser at det løsner deler fra helikopteret, mest sannsynlig giret. Så ser jeg at hele rotoren går av helikopteret, og helikopteret går i bakken med et voldsomt smell.

Andersen beskriver en kraftig eksplosjon.

– Når flyet går i bakkenn, ser jeg en voldsom eksplosjon med både flammer og røyk, forteller han.

– Det hele var over på sekunder. Det gikk maks ti sekunder fra helikopteret begynte å vingle, til det gikk i bakken, anslår han.

Andersen ringte umiddelbart nødetatene og forteller at de var raskt på plass.

Har fløyet med samme helikoptertype

Han har selv jobbet i Nordsjøen i 15 år og forteller at han har fløyet med den samme helikoptertypen mange ganger.

– Jeg har alltid følt at sikkerheten har vært god. Nå er alle i sjokk her.

En gjennomgang NRK har gjort, viser at helikoptertypen Eurocopter 225 har vært involvert i flere ulykker de siste årene.

Ifølge Andersen må helikopteret, som var på vei til Bergen fra Gullfaks B, ha vært i lufta i en drøy halvtime før det styrtet.

– Jeg har flydd strekningen mange ganger selv. Det tar 35-40 minutter fra Gullfaks B til Øygarden. Da er det bare rundt 5 minutter igjen til Flesland.

Helikopter-ruten fra Gullfaks B

– Tungt for et lite samfunn

Sissel Kleivdal Haga, en av dem som bor like ved ulykkesstedet, forteller at hun hørte en uvanlig lyd fra helikopteret.

Hun var ute på terrassen da hun hørte et helikopter og snudde seg etter lyden.

– Det kom en underlig lyd. Den vanlige duren fra helikopteret sluttet. Så hørte jeg en eksplosjon, og det kom en voldsom, svart sky, sier Haga.

Hun beskriver ulykken som er sjokk.

– Det er sjokkartet, det har nok ikke gått helt opp for meg ennå. Det er nært, og dette er et lite samfunn. Det er tungt.

Omkomne funnet

Til sammen 13 personer, elleve passasjerer og et mannskap på to, om bord i helikopteret som styrtet.

Hovedredningssentralen bekrefter like før klokken 15 at elleve personer er funnet omkommet.

Søket etter de to siste fortsetter.

Ifølge Hovedredningssentralen er rotoren til helikopteret og andre vrakrester funnet på en holme, mens deler av skroget er observert 5-7 meter under vann, om lag 20 meter fra land.

Helikopteret var på vei fra Gullfaks B, som drives av Statoil. Statoil har bekreftet at de elleve passasjerene som var om bord, er Statoil-ansatte, og oppretter et pårørende- og mottakssenter i Bergen etter helikopterstyrten.

Flykroppen funnet i vannet på 6-7 meters dyp opplyser Anders Bang Andersen ved Hovedredningssentralen.