Hopp til innhold

Fra store fester til ingen julebord i oljebransjen

Etter flere år med store feiringer, dropper mange bedrifter i oljesektoren julebordet i år. Nå frykter NHO konkurser i hotellbransjen.

Magnus Grønneberg på FMC-julebord

FESTEN ER OVER: I 2013 arrangerte FMC Technologies julebord for alle ansatte med følge, der artister som CC Cowboys og Madcon opptrådte. I år kutter oljeserviceselskapet ut julebordet for første gang.

Foto: ToveLise Mossestad / Mossestad FotoDesign

Bookingansvarlige på hoteller og selskapslokaler på Vestlandet har i år brukt langt mer tid på å for å skaffe julebordsgjester enn de er vant til.

Det skyldes i stor grad at mange bedrifter i olje- og gassektoren nedprioriterer de tradisjonelle julebordene i år. Næringsforeningen i Stavanger sier til NRK at flere har valgt å kutte førjulsfesten helt ut.

Det samme er tilfelle for FMC Technologies, der flere hundre har mistet jobben i bedriften så langt i år.

Andreas Helgesen

KUTTER JULEBORDET: FMC Technologies, her ved kommunikasjonssjef Andreas Helgesen.

Foto: FMC

For første gang velger de å kutte ut julebordet.

– Bakgrunnen er den krevende markedssituasjonen. Vi er i en periode der vi nedbemanner. For oss handler det om å se på hvor vi kan kutte kostnader, og gjøre det som er rett for bedriften, sier kommunikasjonssjef Andreas Helgesen i FMC på Ågotnes.

Noen skalerer ned arrangementene de har her, mens noen av de aller største i år har valgt å avlyse sine arrangementer.

Rolf Skogstrand, arrangementsansvarlig i Grieghallen

Færre bestiller, og det brukes mindre penger

I bergensområdet melder flere hoteller om laber interesse og lite pengebruk. Hotelldirektør Nina Askvik på Radisson på Bryggen er klar for en ny julebordssesong, med plass til nærmere tusen julebordsgjester hver kveld.

Nina Askvik Radisson

JAKTER GJESTER: Nina Askvik, hotelldirektør på Radisson på Bryggen i Bergen.

Foto: Siri Løken / NRK

– Men det er dessverre ikke fullbooket ennå. Det er dårligere enn det var i fjor, sier Askvik.

I tillegg legger de bedriftene som faktisk bestiller, igjen mindre penger.

– De som har selskaper og julebord, bruker mindre penger per gjest, sier Askvik.

Eirik Søfteland på FMC-julebord

Eirik Søfteland på FMC-julebord.

Foto: ToveLise Mossestad / Mossestad FotoDesign

– De største avlyser

Rolf Skogstrand, arrangementsansvarlig i Grieghallen, rapporterer om det samme.

– Det er litt vegring for å bruke mye penger og ressurser på julebord og fester for ansatte. Noen skalerer ned arrangementene de har her, mens noen av de aller største i år har valgt å avlyse sine arrangementer, sier Skogstrand.

Askvik forteller at blant deres ti største kunder, har bedrifter fra olje- og gassnæringen tidligere utgjort rundt halvparten. Nå opplever de en endring.

– Situasjonen er alvorlig i oljebransjen, og vi merker at pågangen ikke er som i fjor. Hele hotellbransjen har fokus på å finne nye markeder, sier hotelldirektøren.

LES OGSÅ: Oljebransjen har kuttet hver sjette jobbreise

NHO frykter konkurser

Bransjesjef i NHO Reiseliv i Hordaland, Wenche Salthella, tror etiske spørsmål veier like tungt som økonomi når utsatte bedrifter nå velger å droppe julebordet.

Wenche Salthella

FRYKTER KONKURSER: Bransjesjef Wenche Salthella i NHO Reiseliv frykter at enkelte bedrifter kan bukke under.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Når man blir rammet av nedbemanninger og permitteringer, føles det nok ikke riktig å bruke masse penger på gøy og moro. Så det har nok også etiske årsaker i tillegg til det rene kostnadsspørsmålet, sier hun.

NHO-sjefen understreker at hotellnæringen er sterkt konjunkturavhengig og derfor har opparbeidet seg en egen evne til å tilpasse seg økonomiske svinginger i samfunnet.

– Jeg tror næringen vil tåle det. Men samtidig er det alvorlig med en slik nedgang, og i verste fall kan dette føre til at det blir noen konkurser, sier Salthella.