Hopp til innhold

Norske designere popper opp i LA

Norske dresser, regnklær og møbler dukker nå opp i Hollywood. Designerne T-Michael og Alexander Helle fra Bergen åpner pop-up-butikk i fasjonabel LA-butikk.

T-Michael i Los Angeles

KLAR FOR ØSTKYSTEN: Designerne T-Michael (t.h.) og Alexander Helle åpnet denne uken pop-up-butikk i Los Angeles.

Foto: Matthew Kavanagh

– Det ble ikke så mye søvn i natt, for vi hadde mye igjen å gjøre. Men vi er fornøyde, det ser veldig bra ut, forteller Michael T. Nartey, bedre kjent som T-Michael, på telefon fra Los Angeles.

Den norske installasjonen åpnet torsdag kveld amerikansk tid, og det var hektisk aktivitet helt frem til siste sekund.

– Norsk vinkling

H. Lorenzo har blitt omtalt som en av de mest spennende designerne både i Los Angeles og på verdensbasis. Butikken ligger i en handlegate i den kjente bydelen Hollywood i Los Angeles, USA.

Her skal T. Michael i tre uker stille ut egne klær og fra Norwegian rain, som han er medeier og designer i, sammen med Alexander Helle. I tillegg skal norske møbler i 50- og 60-tallsdesign fra Modern Tribute stilles ut i butikken.

– Det blir en norsk vinkling og litt mer enn bare en butikk. Det skaper litt mer blest enn når det bare er klær. Vi har prøvd det i popup-butikker før, men vi gjør det i enda større grad her i LA, forteller T-Michael.

T-Michael og Norwegian Rains pop-up i Los Angeles

KLAR FOR ÅPNING: Slik så det ut i den norske butikken bare timer før åpning.

Foto: Matthew Kavanagh

Ble kjent med Lorenzo

Han ble bedre kjent med den verdenskjente designeren H. Lorenzo da han kjøpte en Norwegian rain-kolleksjon. De to designerne deler interessen for design og møbler.

– Han likte det vi holdt på med, og han er jo virkelig en av de store. Før jeg visste ordet av det planla vi dette.

T-Michael og Alexander Helle i Los Angeles

SPRINGBRETT: T. Michael og Alexander Helle har nylig hatt pop-up i Tokyo. Nå er de for andre gang i USA.

Foto: Niklas Nyman

T-Michael sier han er stor fan av pop-up konseptet og mener det er en svært egnet måte å jobbe på.

– Å reise rundt og ha pop-up er en veldig fin måte å bli kjent med det lokale markedet.

Ghaneseren, som har hatt Bergen som base i over 25 år, sier de har store forventninger til USA-turen.

– Jeg tror dette kan åpne flere dører for oss. Vi håper andre butikker får øynene opp for det vi driver med.

– Et stort steg

Simen Staalnacke i Moods of Norway, har sammen med kollegaer etablert merkenavnet i USA, og har blant annet butikk i LA.

Han synes det er svært bra at flere norske designere kommer til USA.

– Det er stort å få vise klærne sine midt i hjertet av Vest-Hollywood, i en butikk der folk allerede er inne for å handle. Det er en veldig god mulighet til å få kontakt med folk, og til å få tilbakemeldinger på produktet.

Han liker ideen med å stille ut flere ting enn klær.

– Det blir nesten en liten norgespakke når de gjør det på den måten.

Simen Staalnacke

Simen Staalnacke bak klesmerket Moods of Norway er sikker på at å få vist frem klærne sine på en god adresse i LA kan ha stor betydning for fremtiden.

Foto: Ã…serud, Lise / NTB scanpix